Masz pytanie? Zadzwoń: +48 22 100 20 47
Publikacja:2025-06-09
Udostępnij na:

Jakie zawieszenie do przyczepki?

Jakie zawieszenie do przyczepki?

Jakie zawieszenie do przyczepki?


Jak działają różne rodzaje zawieszenia i jakie będzie najlepsze rozwiązanie dla Twojej przyczepki? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej o wyborze odpowiedniego zawieszenia do przyczep samochodowych.

Z technicznego punktu widzenia


W przypadku samochodów osobowych typowe zawieszenie składa się z dwóch podstawowych elementów: resorującego (resor, sprężyna lub drążek skrętny) i tłumiącego (amortyzator). Element odpowiadający za resorowanie koła wyłapuje nierówność drogi i odkształca się. Ponieważ siła działa w „obie strony” ten sam element oddaje pochłoniętą energię i powraca dynamicznie do pierwotnego kształtu. Aby spowolnić tę dynamikę, stosuje się amortyzator, którego zadaniem jest wytłumienie tego ruchu. Na podobnych zasadach działa zawieszenie przyczepki samochodowej.

Dlaczego przyczepka samochodowa "skacze"?


W zawieszeniu najprostszych przyczepek zazwyczaj stosuje się tylko element resorujący w postaci wałków gumowych zintegrowanych w osi albo oś z resorami piórowymi. Całość jest zazwyczaj sztywno zestrojona i przygotowana do pracy pod dużym obciążeniem. Różnica masy pustej i obciążonej przyczepy jest znaczna, a proste zawieszenie praktycznie nie pracuje bez ładunku, co przekłada się na mniejszą stabilność i "podskakiwanie" przyczepki.


W całym zjawisku podskakiwania przyczepki rolę dogrywają także same koła. W zależności od modelu przyczepy, producent stosuje małe, wzmocnione opony, które mocno napompowane robią się twarde i nie amortyzują nierówności. Nie pomaga nawet „duży balon” większych kół - wysoka opona również nie tłumi odpowiednio nierówności, a wręcz zwiększa amplitudę "podskakiwania".


Receptą na rozwiązanie problemu podskakiwania jest zakup przyczepki wyposażonej w amortyzatory lub zamontowanie ich do przyczepy którą już posiadamy. Dotyczy to zarówno przyczep na osi z wałkami gumowymi jak i tych na resorach.

przyczepa Unitrailer

Rodzaje zawieszenia w przyczepkach samochodowych


Poszczególne podzespoły zawieszenia są elastycznymi elementami, które mają absorbować wstrząsy. Odpowiednie zawieszenie przyczepki samochodowej poprawia nie tylko komfort jazdy po nierównych drogach, ale również pozytywnie wpływa na części konstrukcji przyczepy, które zużywają się znacznie wolniej. Jakie zawieszenie do przyczepki? Poznaj rodzaje zawieszenia, ich wady i zalety.


Wybór odpowiedniego zawieszenia do przyczepki samochodowej zależy wiele czynników. Kluczowe w wyborze zawieszenia jest ładowność i masa przyczepki. Przed dokonaniem wyboru poznaj rodzaje zawieszenia aby wybrać odpowiednie rozwiązanie. W zależności od rodzaju przewożonych ładunków, kosztów i technologii danej przyczepki samochodowej, stosuje się różne rodzaje zawieszenia. Oto najpopularniejsze z nich:

  • Zawieszenie gumowe - jest mniej zaawansowanym rodzajem zawieszenia, a przy tym najpopularniejszym rozwiązaniem w lekkich przyczepkach samochodowych. Jest to średnio twarde zawieszenie oparte na wałkach gumowych otaczających oś obrotu ramienia koła. Kiedy koło napotyka na nierówność drogi, wałek porusza się i odkształca gumę, która pochłania część wstrząsów.

    Zalety zawieszenia gumowego:

    • kompaktowość i prostota konstrukcji,
    • brak potrzeby konserwacji (zawieszenie bezsmarowe),
    • dobre tłumienie przy niewielkim załadunku, np. przewóz rowerów, materiałów budowlanych czy lekkich mebli.

    Wady zawieszenia gumowego:

    • guma z czasem twardnieje, co obniża stabilność i zakres amortyzacji,
    • brak możliwości regeneracji - zużytą oś trzeba wymienić w całości,
    • wrażliwe na przeciążenia, które mogą w sposób trwały deformować gumę.

  • Zawieszenie piórowe (z zawieszeniem sztywnym lub wahliwym) - najpopularniejsze w przyczepkach samochodowych ciężkich o większej pojemności i z hamulcem najazdowym. Oparte na resorach piórowych zawieszenie ugina się wyłącznie pod większym ciężarem.

    Zalety zawieszenia piórowego:

    • odporne na duże przeciążenia,
    • możliwość regeneracji resorów (wymiana pojedynczego pióra),
    • odporne na trudne warunki atmosferyczne,
    • lepsza amortyzacja i zabezpieczenie ładunku.

    Wady zawieszenia piórowego:

    • zawieszenie sztywne oznacza niską lub brak amortyzacji przy jeździe z pustą przyczepką. Obniża to komfort jazdy i stabilność przyczepy,
    • wymaga regularnej konserwacji,
    • większa masa własna, co zmniejsza możliwości załadunkowe przyczepy.

amortyzatory do przyczep samochodowych
  • Zawieszenie niezależne z amortyzatorami - jest to miękkie lub średnio miękkie zawieszenie z szerokim zakresem działania podczas jazdy zarówno bez ładunku, jak i z obciążeniem. Posiada osobne wahacze dla każdego z kół, sprężyny oraz amortyzator olejowy. Ten rodzaj zawieszenia umożliwia transport znacznie cięższych ładunków, np. samochodów osobowych na lawecie.

    Zalety zawieszenia z amortyzatorami:

    • sprężyny i amortyzatory zapewniają wysoki komfort jazdy i stabilność, niezależnie od rodzaju przewożonych ładunków,
    • równomierny docisk oznacza mniejsze zużycie opon przyczepki.

    Wady zawieszenia z amortyzatorami:

    • wyższy koszt i bardziej skomplikowany montaż,
    • większe zaawansowanie zawieszenia przekłada się na dużą ilość zużywalnych elementów.

  • Zawieszenie pneumatyczne - jest najbardziej zaawansowanym rodzajem zawieszenia, przystosowanym do przyczep o większej pojemności. Oparte jest na miechach pneumatycznych. Ten rodzaj zawieszenia często jest wyposażony w czujniki, kompresor, zawory i sterownik. Szczególnie ważna jest tu możliwość regulacji zawieszenia. Możliwa jest regulacja jego miękkości od zawieszenia sztywnego do bardzo miękkiego. Stosowane jest najczęściej w droższych przyczepach kempingowych, ekspozycyjnych, medycznych. Jest to również odpowiednie zawieszenie do transportu delikatnego, precyzyjnego sprzętu.

    Zalety zawieszenia pneumatycznego:

    • bardzo wysoki komfort jazdy i stabilność nawet z ładunkiem o znacznej wadze,
    • możliwość manipulacji wysokością, co ułatwia załadunek,
    • zawieszenie adaptacyjne - samoregulacja przy różnych wagach przewożonego towaru.

    Wady zawieszenia pneumatycznego:

    • znacznie droższe, niż zawieszenie oparte na resorach piórowych lub sprężynach,
    • skomplikowany system to jeszcze więcej elementów podatnych na eksploatację i awarię,
    • wymaga regularnych przeglądów i serwisowania.

Jakie zawieszenie do przyczepki - podsumowanie


Wybór odpowiedniego zawieszenia do przyczepki samochodowej zależy od jej typu, przeznaczenia czy miejsc, w których będzie się poruszać. Do przyczepki o DMC do 750 kg w zupełności wystarczające będą zawieszenia sztywne - gumowe lub piórowe, które opierają się na działaniu resorów. Dla wygody i lepszej amortyzacji do swojej przyczepki samochodowej możesz również zamontować amortyzatory, o ile pozwala na to jej konstrukcja. Chcesz dowiedzieć się więcej o resorach i ich montażu? Odsyłamy do naszego poprzedniego artykułu, który znajdziesz tutaj.


Jakie zawieszenie do przyczepki ciężkiej? W przypadku przyczepki samochodowej z DMC powyżej 750 kg, oprócz osi hamowanej, należy zastosować również bardziej zaawansowane rodzaje zawieszenia, na przykład korzystające ze sprężyn.


Natomiast zawieszenie pneumatyczne najlepiej sprawdzi się w sprzętach specjalistycznych: zaawansowanych przyczepach medycznych, kempingowych, ekspozycyjnych oraz do transportu delikatnego sprzętu (np. nagłośnienia estradowego).

Polecane

pixel