Jaka przyczepa podłodziowa?

Jaka przyczepa podłodziowa?
Przyczepy podłodziowe to specjalny typ, najczęściej przyczep hamowanych, który dostosowany jest do transportu łodzi oraz skuterów wodnych. Tego typu przyczepy wyposażone są w ruchome elementy, które ułatwiają załadunek oraz zabezpieczanie łodzi. Zanim podejmiesz decyzję o wyborze przyczepy podłodziowej, dowiedz się więcej o rodzajach sprzętu, przeznaczeniu i dzielących je różnicach. Większość tego rodzaju przyczepek zapewnia ochronę przed korozją, elastyczność i trwałość.
Lekkie przyczepy podłodziowe
Ze względu na dopuszczalną masę całkowitą 750 kg, przyczepy niehamowane sprawdzą się w transporcie kajaków, skuterów wodnych oraz niewielkich łodzi. Wykonane są najczęściej z aluminium. Są zatem odporne na korozję i wodę. Posiadają jedną oś i są niewielkich rozmiarów, co znacznie ułatwia manewrowanie oraz zapewnia stosunkową kompaktowość w przechowywaniu.

Ciężkie przyczepy podłodziowe
Przyczepy hamowane z DMC powyżej 750 kg przeznaczone są do transportu łodzi większych rozmiarów, np. motorówek lub żaglówek. Materiał konstrukcji to zwykle stal. Warto zwrócić uwagę na to, czy przyczepa jest ocynkowana. Ocynkowanie sprawia, że jest odporna na czynniki atmosferyczne oraz korozję. Konstrukcja ciężkich przyczep podłodziowych zawiera często sprzęt ułatwiający wciąganie i wodowanie łodzi. Są to: wciągarka, rolki oraz podpory boczne. Część z nich posiada w standardzie również koło podporowe, znacznie ułatwiające prowadzenie pustej przyczepy. Sprawdź ofertę kół podporowych na stronie Unitrailer.
Należy pamiętać o regularnym serwisowaniu hamulca najazdowego.
Rodzaje podpór w przyczepach podłodziowych - jakie wybrać?
Podpory w przyczepach podłodziowych odpowiadają za podtrzymanie i stabilizację łodzi. Niektóre rodzaje zapewniają również łatwy załadunek i wodowanie łodzi.
Najpopularniejszym rodzajem podpór są rolki. System rolek zapewnia komfort i bezpieczeństwo podczas wciągania oraz wodowania łodzi. Rozmieszczone są centralnie wzdłuż przyczepy. W trakcie załadunku lub rozładunku kręcą się, zmniejszając opór. Należy pamiętać o regularnej konserwacji oraz odpowiednim ustawieniu łodzi na rolkach (przy nie równomiernym rozłożeniu ciężaru mogą uszkodzić kadłub).
Podpory boczne zapewniają bezpieczeństwo poprzez stabilizację burty łodzi w trakcie transportu oraz pozwalają na "prowadzenie" łodzi podczas wciągania, ponieważ wyposażone są w rolki. W przypadku ramion bocznych należy pamiętać, że zbyt mocne dociśnięcie ich do kadłuba może powodować jego uszkodzenia.
Płozy, nazywane również podporami ślizgowymi, stosowane są czasami zamiast rolek. Ich konstrukcja sprawia, że łódź "ślizga się" po nich podczas załadunku, a w trakcie transportu na drodze zwiększają stabilność łodzi oraz punktowe naciski na jej kadłub.
Przyczepy podłodziowe mogą być również wyposażone w podpory regulowane czyli ruchome wsporniki z tyłu i przodu przyczepy. Oprócz regulacji w pionie i poziomie, można regulować również ich dopasowanie do kadłuba łodzi, co jest sporą zaletą w przypadku niestandardowych kształtów kadłuba. Z powodu swojej złożoności wyróżniają się jednak wyższą ceną.
Kolejnym rodzajem podpór w przyczepie podłodziowej są podpory stałe bez regulacji. Są to budżetowe podpory, stosowane często w przyczepach z DMC poniżej 750 kg i dostosowanych do konkretnej łodzi. Prosta konstrukcja niesie za sobą niską cenę, jednak należy pamiętać o bardzo dokładnym dopasowaniu podpory podczas montażu.
W doborze podpór ważną rolę odgrywają kształt oraz materiały, z których wykonano kadłub.
O geometrii podpór decyduje kształt:
- V kształtny: Rolki klinowe + boczne
- Płaskodenny: Płozy ślizgowe lub regulowane podpory
- Kilowy: Płozy boczne + rolki centralne
- Katamaran/ponton: Płozy dostosowane do dwóch kadłubów
- RIB: Płozy z miękkim pokryciem lub regulowane podpory
Materiał wykonania powinien dyktować rodzaj powierzchni kontaktu:
- Laminat: rolki lub płozy o miękkiej powłoce (PCV, guma)
- Aluminium: rolki gumowo-metalowe
- Drewno: płozy szerokie miękkie (np. filcowane)
- Stal: rolki klinowe + masywne płozy
- Inne tworzywa (ABS, HDPE): płozy lub rolki
Rolki i inne akcesoria do przyczep podłodziowych znajdziesz na Unitrailer.pl.


Wciągarki w przyczepach podłodziowych
Wciągarki służą do komfortowego wciągania lub opuszczania łodzi po rolkach za pomocą liny, łańcucha lub pasa. Zapewniają również bezpieczny transport poprzez utrzymywanie łodzi w miejscu. Przyczepa podłodziowa może być wyposażona w 3 rodzaje wciągarek:
- ręczne - napędzane siłą mięśni. Składają się z mechanizmu zębatkowego. Jest to najtańszy i najprostszy w budowie i serwisie typ wciągarek. Stosowany do transportu skuterów wodnych i niewielkich łódek.
- elektryczne - przeznaczone do wciągania cięższych jednostek pływających. Zasilane akumulatorem lub z sieci 12V.
- hydrauliczne - najdroższe i najrzadziej spotykane w przyczepach rekreacyjnych mechanizmy. Stosowane głównie w przemyśle i transporcie bardzo ciężkich jednostek pływających (np. jachtów czy dużych łodzi roboczych).
Wciągarki oraz akcesoria do nich również znajdziesz w ofercie Unitrailer.
Przyczepa podłodziowa - jak wybrać?
Przed rozpoczęciem wodnych przygód warto zaopatrzyć się w odpowiednią przyczepę podłodziową. Typ i długość przyczepy podłodziowej należy dobrać wedle jej ładowności, indywidualnych potrzeb oraz rodzaju jednostki pływającej, którą będziemy transportować. Warto dobrać również odpowiedni sprzęt, który ułatwi korzystanie z przyczepki. Pamiętaj, że szerokość Twojej łodzi określa wymagania dla podpór bocznych.
Najważniejsze jest bezpieczeństwo. Aby uniknąć uszkodzeń i niebezpiecznych sytuacji na drodze, należy pamiętać, że podczas transportu żaden element łodzi nie może wystawać poza obrys przyczepy. Przed zakupem przyczepy podłodziowej warto zatem sprawdzić szerokość i długość przyczepy i upewnić się, że jest ona większa, niż długość łodzi.