Jak działają hamulce bębnowe?
Jak działają hamulce bębnowe?
Hamulce są istotną częścią samochodu. Założenia budowy hamulców tarczowych i bębnowych są takie same, jednak różnią się sposobem działania; w tym przypadku sposobem wywierania nacisku na tarczę.
Układ hamulców bębnowych to urządzenie mechaniczne składające się z bębna hamulcowego oraz szczęk wraz z okładzinami.
W jego wnętrzu znajdują się dwie szczęki hamulcowe zamocowane do nieobrotowej tarczy koła, zwaną tarczą hamulcową, których powierzchnia robocza, czyli okładziny hamulcowe są umieszczone tuż przy powierzchni roboczej bębna. Ponadto hamulce bębnowe posiadają zainstalowany samoregulator szczęk hamulcowych, który reguluje odległość między okładzinami a bębnem wraz ze stopniem zużywania się okładzin.
Do czego służą i jak działają szczęki hamulcowe?
Szczęki poprzez rozpieranie ich tłoczkiem hamulcowym (rozpieraczem bądź rozpierakiem) trą o powierzchnię bębna wywołując tym samym moment hamowania. O cofnięcie się szczęk celem zaprzestania hamowania dba sprężyna lub układ sprężyn łączących szczęki.
Szczęki hamulcowe to rodzaj elementów hamujących z integralnymi okładzinami hamulcowymi, stosowanych w hamulcach bębnowych. Wykonane są z metalu z domieszką azbestu, miedzi lub innych materiałów odpornych na wysokie temperatury. Znajdują się po wewnętrznej stronie bębna hamulcowego w celu skutecznego tworzenia tarcia, a zatem spowalniania lub zatrzymywania obrotów koła.
Po naciśnięciu pedału hamulca następuje rozprężenie sprężyny lub tłoczków w cylindrze hamulcowym. Ta z kolei przy pomocy tłoczków naciska na okładziny hamulcowe, tworząc siłę tarcia, która spowalnia lub zatrzymuje obracający się bęben.
Ważną funkcją hamulca bębnowego jest hamulec ręczny. Sterowany jest za pomocą zewnętrznego mechanizmu, najczęściej dźwigni uruchamianej z wnętrza pojazdu. W większości przypadków hamulec ręczny jest aktywowany przyciskiem lub dźwignią na desce rozdzielczej. Działa tylko na tylną oś samochodu i faktycznie blokuje wewnętrzny mechanizm, który aktywuje wszystkie funkcje hamowania.
Wymiana szczęk hamulcowych - kiedy wymienić szczęki hamulcowe?
Aby ocenić stan hamulców, należy zdemontować bęben. Dzieje się tak, ponieważ będziesz mógł zobaczyć, czy któryś z elementów układu hamowania wymaga wymiany lub nie. Należy zauważyć, że hamulce bębnowe są trwałe i mogą wytrzymać duże przebiegi rzędu 50-100 tys. km. Wynika to głównie z faktu, iż udział tylnych hamulców podczas hamowania jest stosunkowo niewielki i udział w zatrzymaniu pojazdu mają hamulce na osi przedniej.
Istnieje kilka znaków wskazujących, kiedy należy wymienić szczęki hamulcowe:
- Wycieki płynów z bębna hamulcowego
- Nierównomierne zużycie szczęk, co za tym idzie zmniejszona jakość hamowania
- Zgrzyt i niepokojące dźwięki pochodzące z tylnej osi pojazdu
- Słabo działający hamulec bezpieczeństwa
- Całkowicie zużyte okładziny hamulcowe
Istnieje kilka znaków wskazujących, kiedy należy wymienić szczęki hamulcowe:
Dobór szczęk do bębna hamulcowego jest stosunkowo prosty. Szeroki wybór zamienników szczęk determinuje ich niską cenę. Ponadto istnieją auta, w których bębny hamulcowe są kompatybilne z modelami innych marek, co dodatkowo sprzyja wysokiej podaży i niskim cenom szczęk tudzież innych części zamiennych do hamulców bębnowych.
Hamulce bębnowe nie tylko do samochodu
Wszechstronność i swoista skuteczność hamulców bębnowych pozwala na ich szerokie zastosowanie. Jednym z nich są osie hamowane do przyczep, które są wyposażone w skuteczny system hamulcowy. W przypadku przyczep, głównym zadaniem układu hamulcowego jest kontrolowane hamowanie przyczepy w trakcie jazdy oraz blokada przyczepy na postoju.
Hamulce do przyczepy - osie hamowane i hamulce bębnowe
Osie hamowane stosowane są głównie do przyczep ciężkich o DMC większej niż 750 kg. Wynika to nie tylko z przepisów prawa i wymogów homologacji ciężkich przyczep w poszczególnych państwach, a przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa. Dzięki aktywnym hamulcom w osi przyczepy wzrasta siła hamowania i kontrola nad holowaną przyczepą, lawetą czy platformą w każdych warunkach pogodowych.
Efektem zwiększonej świadomości na temat bezpieczeństwa na drodze jest rosnące zapotrzebowanie na lekkie przyczepy wyposażone system hamulcowy oraz osie hamowane do przyczep lekkich o DMC do 750 kg.