Jak prawidłowo zapiąć pas transportowy? Instrukcja krok po kroku

2023-12-21
Jak prawidłowo zapiąć pas transportowy? Instrukcja krok po kroku

Pas transportowy to specjalny element mocujący, który odgrywa kluczową rolę podczas przewożenia ładunku. Pas ten używany jest do zabezpieczania ładunku na lawecie lub przyczepie podczas transportu. Poprawne założenie i napięcie pasa chroni ładunek przed uszkodzeniem lub pozwala zabezpieczyć auto na lawecie. Aby prawidłowo go używać, postępuj zgodnie z poniższą instrukcją. Sprawdź też, jakich pasów używać i jak je prawidłowo zapinać.

Zanim użyjesz pasa, warto poznać jego budowę.

  • Pas składa się z dwóch części: krótkiej, zwanej również napinaczem, oraz długiej, czyli taśmy zakończonej hakiem. Krótszy element składa się z kawałka pasa mocującego oraz elementu napinającego, składającego się dźwigni, części zwalniającej oraz zapadki.
  • Mechanizm napinacza to serce pasa, posiada dźwignię i grzechotkę z korby z zębami i elementem zwalniającym.

Jak założyć pas transportowy z napinaczem? Instrukcja krok po kroku

1. Przygotowanie pasa. Rozpocznij od sprawdzenia pasa transportowego pod kątem ewentualnych uszkodzeń. Pas powinien być w dobrym stanie, bez widocznych defektów czy śladów zużycia. Jeśli masz w planach mocowanie auta na lawecie, zaplanuj, gdzie umieścisz pasy. Optymalne punkty mocowania znajdują się zazwyczaj na ramie pojazdu.

2. Sprawdzenie parametrów. Sprawdź także, czy pas posiada odpowiednie parametry, zgodne z normami bezpieczeństwa. To między innymi dopuszczalne maksymalne obciążenie pasa. To kluczowe, aby zapewnić bezpieczne mocowanie ładunku.

3. Montaż pasa. Postępuj zgodnie z instrukcją producenta podczas zakładania pasów do mocowania. Przełóż taśmę nad ładunkiem, zaczepiając hak krótkiej części o ramę lub zaczep. Naciągnij taśmę z drugiej strony, tak aby pas leżał równo i nie był poskręcany. Zaczep hak krótkiej części pasa o ramę lub zaczep.

4. Napinanie pasa. Pas transportowy musi być odpowiednio napięty, aby skutecznie utrzymać stabilność ładunku. Wprowadź końcówkę taśmy od spodu w szczelinę bębna napinacza (część krótka). Naciągnij taśmę, aż do uzyskania oporu. Zacznij nawijać taśmę na bęben, przytrzymując ręką pas znajdujący się poniżej mechanizmu. Sprawdź, czy napinanie pasa sprawiło, że ładunek jest bezpiecznie osadzony.Warto wiedzieć, że operowanie napinaczem wymaga sporo siły i precyzji. Często, aby założyć pas transportowy z napinaczem potrzebna jest pomoc. Druga osoba może przytrzymać dłuższą część pasa, zapewnianiając jego prawidłowego ułożenie i przypilnuje, by pas nigdzie się nie zawinął w trakcie jego napinania.

5. Zapięcie klamry. Zapięcie ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa transportu. Upewnij się, że klamra jest właściwie umocowana i zabezpieczona. To zminimalizuje ryzyko przypadkowego zluźnienia w trakcie transportu.

Mocowanie auta na lawecie - jak zapisać pasy transportowe?

Mocowanie auta na lawecie to kluczowy etap, który wymaga precyzji i zastosowania odpowiednich pasów transportowych. Zaleca się zamontowanie pasów transportowych do trzech lub czterech kół, w celu jak najskuteczniejszego unieruchomienia pojazdu podczas transportu lawetą. Ważne jest utrzymanie pojazdu w stałej pozycji, aby uniknąć niebezpieczeństwa podczas podróży. Ponadto sprawdzenie, czy klamry pasów zostały właściwie zamknięte. Jeśli nie, to samochód na lawecie może nagle przesunąć się lub spaść w trakcie jazdy, co stanowi poważne zagrożenie ruchu drogowego. Równie ważne jest, aby używane pasy były w doskonałym stanie technicznym.

Pamiętaj!

  • Nie używaj pasów do podnoszenia ładunku! Pasy są przeznaczone wyłącznie do zamocowania ładunku. Do podnoszenia używa się odpowiednich zawiesi.
  • Musisz stosować jedynie sprawne środki mocujące. Uszkodzone pasy lub te z zawiązanymi supłami nie zabezpieczą ładunku skutecznie.
  • Należy regularnie sprawdzać czytelność etykiety pasa, ponieważ nieczytelna etykieta może prowadzić do błędnego oszacowania wytrzymałości pasa.
  • Pasy należy napinać ręcznie, unikając stosowania rur czy przedłużek, które mogą spowodować zniszczenie napinacza.
  • Podstawowe środki ochrony przed uszkodzeniem pasów transportowych to specjalne rękawy lub osłony, które nakłada się na fragmenty pasa narażone na kontakt z ostrymi krawędziami czy nierównościami. Są też dostępne ochronne nakładki i narożniki, które umieszcza się na krawędziach ładunku lub w miejscach, gdzie pasy mogą się zetknąć z twardymi powierzchniami.
  • Należy unikać umieszczania napinacza na krawędzi ładunku, ponieważ może prowadzić do nieprawidłowego mocowania.
  • Ważne jest, aby taśma nie była poskręcana lub przygnieciona, ponieważ nawet napięty pas może wykonywać minimalne ruchy, co może skutkować uszkodzeniem taśmy.

Zrozumienie tych zasad oraz korzystanie z pasów zgodnie z ich przeznaczeniem i zaleceniami producenta zapewni bezpieczny transport ładunków mniejszych, a także i większych, jak samochód na lawecie.

Dopuszczalne obciążenie pasa i inne ważne parametry techniczne

Norma europejska EN 12195-2 to zbiór wytycznych i standardów, które regulują produkcję, testowanie oraz stosowanie pasów mocujących używanych w transporcie. Norma ta precyzyjnie określa szereg parametrów technicznych, takich jak nośność, wytrzymałość na rozciąganie, szerokość, długość, oraz inne cechy, które pasy powinny spełniać. Oto kilka kluczowych elementów, na które trzeba zwracać uwagę.

  • Nośność pasa. Etykieta zazwyczaj zawiera informacje na temat nośności pasa. Jest to najważniejsza wartość, która wskazuje, jakie jest dopuszczalne obciążenie pasa. Na przykład pasy transportowe do lawet są projektowane z myślą o wyższej wytrzymałości.
  • Długość pasa. Długość pasa powinna być dostosowana do rozmiaru ładunku. Zbyt krótki pas może uniemożliwić jego skuteczne zabezpieczenie, podczas gdy zbyt długi może sprawić, że mocowanie nie będzie stabilne.
  • Szerokość pasa. Informacja o szerokości pasa jest istotna, zwłaszcza gdy pasy są przeznaczone do różnych rodzajów ładunków. Odpowiednia szerokość zapewnia prawidłowe rozkładanie obciążenia.
  • Informacje o producencie pasa. Jest to przydatna informacja, ponieważ renomowane firmy dostarczają zwykle wyższej jakości produkty.
  • Instrukcje użytkowania. W niektórych przypadkach etykieta może zawierać instrukcje użytkowania lub odnośniki do pełnej instrukcji obsługi. To ważne, aby użytkownicy mogli prawidłowo i bezpiecznie korzystać z pasów.
  • Oznakowanie zgodności. Etykieta może potwierdzać zgodność z normami lub standardami. Dla pasów transportowych, norma europejska EN 12195-2 jest kluczowa.
  • Data produkcji. Informacje o dacie produkcji pasa są istotne szczególnie w kontekście trwałości materiałów.

Przykładowe parametry i oznaczenia:

  • Dopuszczalne obciążenie - LC - układ prosty/opasanie: 500/1000 daN (0,5/1,0 tona)
  • Nominalna siła ręczna - SHF: 10 daN
  • Nominalna siła napięcia - STF (napinacz): 50 daN (maksymalny docisk ładunku do podłoża z siłą 50 kg)

Jak poluzować pas transportowy?

Ważną kwestią jest nie tylko prawidłowe napinanie, lecz także luzowanie pasa. Oto wskazówki, jak poluzować pas transportowy.

1. Zluzowanie napinacza. Aby poluzować pas, należy zacząć od zapadki. Pociągnij ją w kierunku rączki napinacza, przygotowując się do procesu luzowania.

2. Otwarcie ramienia napinacza. Po pociągnięciu zapadki, otwórz ramię napinacza do 180 stopni, umożliwiając swobodne zwolnienie naprężenia z taśmy.

3. Zwolnienie napięcia. Otwarcie ramienia spowoduje zwolnienie napięcia na taśmie, umożliwi to łatwe i kontrolowane poluzowanie pasa transportowego.

4. Schowanie luźnego pasa. Po zluzowaniu pasa, konieczne jest schowanie luźnego pasa, aby uniknąć przypadkowego zaczepienia w trakcie transportu.

Ważne jest, aby podczas poluzowywania pasa zachować ostrożność i kontrolować cały proces, aby uniknąć nagłego zwolnienia napięcia, co może być niebezpieczne. Regularne sprawdzanie stanu pasów transportowych, zarówno przed ruszeniem w drogę, jak i w trakcie transportu, pozwala na utrzymanie ich sprawności i bezpieczeństwa.

pixel