Choose your language
and country
czeski
duński
niemiecki
angielski
hiszpański
francuski
włoski
niderlandzki
norweski
portugalski
rumuński
słowacki
szwedzki
ukraiński
Darmowa dostawa od 500,00 zł

Opłaty Viatoll - samochód osobowy z przyczepą

2021-04-30
Opłaty Viatoll - samochód osobowy z przyczepą

Opłaty Viatoll - samochód osobowy z przyczepą

System Viatoll obowiązuje w naszym kraju także dla samochodów osobowy z przyczepą i, jeżeli nie chcemy zapłacić mandatu w wysokości 3000 PLN, to należy bezwzględnie przestrzegać zasady – Twój zestaw przekracza 3,5 T? Viatoll jest obowiązkowy. Nie ma tu żadnej tolerancji wagowej, nie obowiązuje też zasada – jadę „na pusto” samochodem osobowym z przyczepą to nie płacę. Kamery umieszczone na bramkach robią zdjęcia tablic rejestracyjnych samochodu i przyczepy, a system sumuje ich DMC, ściągając dane z centralnej ewidencji pojazdów. Nie sprawdzajcie, to działa! Im, nowszy holownik (nowsza norma emisji EURO), tym mniej zapłacimy za kilometr drogi objętej systemem e-myta Viatoll. Można oczywiście próbować omijać bramki, jeżdżąc samochodem osobowym z przyczepą gdzieś „bokami”, ale może być to uciążliwe na dłuższą metę. Wypożyczenie urządzenia Viatoll kosztuje 120 zł i jest to kaucja zwrotna.

Prawo jazdy na przyczepę

W Polsce, w przypadku samochodów osobowych i ciężarowych o DMC 3,5T, od kierującego wymagane jest Prawo Jazdy kategorii B. Według przepisów Kodeksu Drogowego, posiadając B możemy holować samochodem przyczepy lekkie, których DMC nie przekracza 750 kg. W przypadku cięższych przyczep sprawa robi się bardziej skomplikowana, pojawiają się także opłaty viaTOLL za samochód osobowy z przyczepą. Przygotowaliśmy tabelę, w której znajdziesz informację jaka kategoria Prawa Jazdy wymagana jest przy holowaniu innych przyczep niż lekkie i, kiedy pojawiają się opłaty viaTOLL za samochód osobowy z przyczepą.

Jaką przyczepę można ciągnąć samochodem osobowym?

Ilość osi w przyczepie nie ma znaczenia, ważna jest tylko Dopuszczalna Masa Całkowita (DMC)! W przypadku przyczep lekkich (DMC do 750 kg), sprawdzamy w dowodzie rejestracyjnym samochodu pole O.2 i pole F.1 w dowodzie przyczepy. Jeżeli podana wartość DMC jest równa lub ta w samochodzie jest wyższa od Dopuszczalnej Masy Całkowitej przyczepy to zestaw jest zgodny z prawem.

Przepisy mówią, że posiadając kategorię B możemy dowolnym pojazdem o DMC 3,5 T ciągnąć przyczepę lekką. Może się tak zdarzyć, że do samochodu o DMC 3,5 T zaczepicie przyczepę o DMC 750 kg i sumaryczne DMC zestawu będzie wynosiło 4250 kg. Taki zestaw jest zgodny z prawem i jest to jedyna kombinacja, kiedy na „B” możemy przekroczyć 3,5 T, w innych przypadkach konieczne jest posiadanie kategorii B96 lub B + E (patrz tabela). Przekroczenie sumarycznej masy zestawu 3500 kg, obliguje kierowcę zestawu do opłaty viaTOLL za samochód osobowy z przyczepą.

Przyczepy ciężkie są wyposażone w hamulce, w Europie jest to najczęściej hamulec bezwładnościowy, czyli potocznie zwany najazdowym. W dowodzie rejestracyjnym naszego samochodu w polu O.1 podana jest wartość, jakiej wagi przyczepę z hamulcem może holować nasze auto. Niezależnie od wartości parametrów wpisywanych w rubrykach dowodu rejestracyjnego lub pozwolenia czasowego przy kodach O.1, O.2, F.3, podstawą do kontroli drogowej przyczepy będzie jej rzeczywista masa całkowita w odniesieniu do rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego. Przyczepa nie może być cięższa od samochodu, który ją holuje (przepis nie dotyczy samochodów terenowych z homologacją N1G lub M1G).

Pokaż więcej wpisów z Kwiecień 2021

Polecane

pixel