Masz pytanie? Zadzwoń: +48 22 100 20 47
Publikacja:2023-03-21
Udostępnij na:

Przyczepa ze stałym dyszlem czy z dyszlem uchylnym?

Przyczepa ze stałym dyszlem czy z dyszlem uchylnym?

Dlaczego wybór dyszla jest tak ważny?


Dyszel to metalowa część przyczepy umożliwiająca jej sprzęgnięcie z hakiem zamontowanym na pojeździe. Aby połączenie było bezpieczne, na końcu każdego dyszla zamontowany jest tzw. zaczep kulowy, który zapewnia poprawne zapięcie przyczepy. W przypadku przyczepek bagażowych lekkich najczęściej do czynienia mamy z dwoma różnymi kształtami dyszli: dyszlami trójkątnymi w kształcie litery V oraz z dyszlami kwadratowymi. To właśnie te pierwsze uznawane są za solidniejsze, zapewniają większą stabilność podczas jazdy, a także ograniczają drgania przyczepki.

Przyczepa samochodowa ze stałym dyszlem


Dyszel stały w przyczepie samochodowej to sprawdzone rozwiązanie, które producenci przyczepek stosują od dziesiątek lat. W przypadku tego rodzaju przyczep konstrukcja dyszla jest nieruchoma i na stałe przykręcona do ramy przyczepy. Połączenie charakteryzuje się dużą sztywnością i w normalnych warunkach eksploatacji jest praktycznie bezawaryjne.


Uwaga! Pamiętaj, by przed pierwszą jazdą z nową przyczepą samochodową, sprawdzić jej stan techniczny, m.in. ciśnienie opon, działanie hamulca i szczelność instalacji hydraulicznej (jeśli przyczepa je posiada), działanie instalacji elektrycznej, a także mocowanie kół, urządzenia najazdowego oraz dyszla. Dalsza kontrola elementów mocujących dyszla powinna mieć miejsce co 6 miesięcy lub 1500 km.

dyszel w przyczepie

Zalety przyczepy samochodowej ze stałym dyszlem


Do największych zalet przyczepek samochodowych ze stałym dyszlem zaliczyć możemy niezwykle prostą i praktycznie bezawaryjną konstrukcję. Dyszel stały montowany jest na sztywno do ramy. W ten sposób liczba wykorzystanych części ograniczona jest do minimum. Dzięki temu późniejsza wymiana części eksploatacyjnych jest mniej kosztowna.


Co więcej, bezpieczne podpięcie do samochodu przyczepki z dyszlem stałym jest niezwykle proste i wymaga tylko odpowiedniego zamocowania zaczepu kulowego na haku oraz podłączenia wtyczki. To rozwiązanie idealnie sprawdzi się zatem w przypadku początkujących kierowców, którzy nie mają dużego doświadczenia z przyczepami i chcą zawsze czuć się pewnie w trasie.

Do zdecydowanych zalet dyszla stałego w przyczepie zaliczyć możemy też cenę. W przypadku przyczepek lekkich modele z dyszlem stałym są nawet o kilkaset złotych tańsze niż przyczepki kiprowane.

Wady przyczepek z dyszlem stałym


Chociaż przyczepka ze stałym dyszlem to bardzo popularny wybór wśród klientów, jej użytkowanie może rodzić pewne problemy. Do największych wad przyczep z dyszlem stałym zaliczyć możemy ilość miejsca, jakie zajmują. Niestety przyczepka musi być przechowywana na kołach. Jeżeli chcesz trzymać ja na dworze, konieczne będzie odpowiednie zabezpieczenie całej konstrukcji. Pozostawienie przyczepki na deszczu i mrozie bez odpowiedniego przykrycia i zabezpieczenia może prowadzić do korozji stali i przyspieszać starzenie opon.


Przyczepki ze stałym dyszlem mają również ograniczoną możliwość łatwego wyładunku i załadunku. Platforma przyczepy znajduje się zawsze na tej samej wysokości, dlatego wszystkie transportowane materiały i przedmioty trzeba przed załadunkiem podnieść do góry. Oczywiście możliwe jest zastosowanie rampy najazdowej lub specjalnej platformy. Rozwiązanie to jest jednak dosyć kosztowne.

przyczepa Unitrailer z dyszlem stałym
Garden Trailer 200 FD

Przyczepa samochodowa Garden Trailer 200 FD ze stałym dyszlem


Garden Trailer 200 FD ze stałym dyszlem to prawdziwy bestseller wśród lekkich przyczepek bagażowych. Optymalna wielkość przestrzeni ładunkowej w połączeniu z solidną konstrukcją z ocynkowanej ogniowo blachy stalowej sprawdzą się w każdych warunkach. Przyczepa dostępna jest w wielu różnych konfiguracjach, m.in. z kołem podporowym, dodatkowymi burtami, pokrowcem i stelażem.


Najważniejsze cechy produktu:

  • dyszel stały typu V,
  • oś skrętna uresorowana na wałkach skrętnych,
  • rama nośna i burty z ocynkowanej blachy stalowej,
  • tylna burta otwierana,
  • podłoga ze sklejki wodoodpornej antypoślizgowej.

Przyczepa samochodowa z dyszlem uchylnym


Coraz większa liczba świadomych klientów wybiera przyczepki samochodowe z dyszlem uchylnym. W tym wariancie po obu stronach ruchomego dyszla znajdują się specjalne mocowania, które umożliwiają jego unieruchomienie na czas jazdy.


Uwaga! Zarówno w przypadku przyczep z dyszlem stałym, jak i uchylnym niezbędna jest regularna kontrola stanu technicznego przyczepy. W przyczepach kiprowanych przed każdym wyjazdem konieczne jest sprawdzenie, czy zamek spinający dyszel ze skrzynią jest odpowiednio naciągnięty.

przyczepa samochodowa z dyszlem uchylnym
przyczepa Unitrailer z dyszlem kiprowanym

Zalety przyczep kiprowanych


Przyczepa z dyszlem uchylnym to przede wszystkim łatwiejszy załadunek i wyładunek towarów. Możliwość ustawienia platformy pod kątem sprawdzi się w szczególności w przypadku ładunków luźnych, np. ziemi, piasku, kory oraz odpadów zielonych, które można bez problemu wysypać z przyczepy. Platforma uchylna ułatwi również transport pojazdów, np. motocykli.


Dyszel uchylny typu V sprawia, że przechowywanie przyczepki samochodowej jest dużo łatwiejsze. Dzięki możliwości złożenia dyszla pod podłogę przyczepy i ustawienia jej na tylnej burcie możesz przechowywać ją w pionie. W ten sposób zajmuje dużo mniej miejsca i bez problemu zmieści się w garażu, blaszaku lub pod wiatą.


Możliwość kiprowania jest również przydatna podczas opadów deszczu. Pozostawienie zaparkowanej przyczepy z pokrowcem lub stelażem oraz opuszczoną skrzynią uniemożliwi gromadzenie się wody na przyczepie.

Wady przyczep uchylnych


Przyczepki z dyszlem uchylnym to propozycja dla wymagających osób, które chcą ułatwić sobie transport materiałów budowlanych, kruszyw oraz innych towarów i chcą zainwestować w swój codzienny komfort.


Podczas opuszczania i podnoszenia platformy przyczepy uchylnej należy zawsze zachować dużą ostrożność. Nieodpowiednie obciążenie przyczepy może skutkować utratą kontroli podczas kiprowania.


Aby korzystanie z przyczepki uchylnej było wygodniejsze, zalecane jest zamocowanie podnośnika korbowego, który uniemożliwia przypadkowe ruchy skrzyni.

przyczepa KIPP Unitrailer
Garden Trailer 200 KIPP

Przyczepa samochodowa Garden Trailer 200 KIPP z dyszlem uchylnym


Przyczepa samochodowa Garden Trailer 200 jest również dostępna w wersji z dyszlem uchylnym. Oprócz wszystkich właściwości, jakie ma model z dyszlem stałym, Garden Trailer 200 KIPP umożliwia łatwe kiprowanie i wygodne przechowywanie dzięki możliwości złożenia dyszla pod podłogę przyczepki.


W dzisiejszym tekście przedstawiliśmy wszystkie plusy i minusy przyczepek z różnymi rodzajami dyszla. Mamy nadzieję, że nasze rady pozwolą Ci podjąć najlepszą decyzję. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej o naszych przyczepach i wybrać model, które sprosta Twoim wymaganiom.

pixel