Uniwersalność wielofunkcyjnej lampy tylnej zespolonej w przyczepie

2018-04-05
Uniwersalność wielofunkcyjnej lampy tylnej zespolonej w przyczepie

Odpowiednie oświetlenie pojazdów poruszających się po drogach publicznych ma przeogromny wpływ na bezpieczeństwo. Producenci, jak również i użytkownicy, zobligowani są właściwie oznakować swoją przyczepkę w taki sposób, by było ona widoczna przez innych uczestników ruchu drogowego oraz spełniała szereg norm i przepisów przewidzianych przez Parlament Europejski i Radę. Uniwersalność wielofunkcyjnej lampy tylnej zespolonej w przyczepie samochodowej sprawia, że oszczędzamy nasz czas i pieniądze, a nasza przyczepka jest odpowiednio oświetlona i widoczna na jezdni.

Prawidłowe oświetlenie przyczepy

Zacznijmy od kwestii wyboru odpowiednich lamp. Aby prawidłowo „uzbroić” naszą przyczepę w oświetlenie zgodne z przepisami, lampy, które chcemy zastosować, muszą posiadać odpowiednie certyfikaty i homologacje. Stosowanie lamp niewiadomego pochodzenia, które nie spełniają obowiązujących w Unii Europejskiej norm, może grozić zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego naszego pojazdu.

Homologacje lamp zespolonych zawierają takie informacje jak:

  • opis techniczny homologowanej lampy,
  • liczbę, kategorię i rodzaj źródła światła,
  • napięcie i moc znamionową danej lampy,
  • geometryczne warunki instalacji lampy na naszym pojeździe.

Jak sprawdzić, czy lampa, którą zakupiliśmy jest zgodna z przepisami i ma homologację?

W celu weryfikacji wystarczy spojrzeć na klosz naszej lampy, na którym powinien znajdować się numer homologacji zaczynający się od dużej litery „E”. Na zdjęciu zobaczycie przykład prawidłowo oznakowanej tylnej lampy zespolonej marki Unitrailer. Gdy pomimo weryfikacji wciąż nie mamy pewności, czy dana spełnia wszystkie wymogi, to możemy również żądać od sprzedawcy przedstawienia odpowiednich dokumentów. Numer homologacji na wskazanej na zdjęciu lampie znajduje się w jej środkowej części, u wierzchołka czerwonego trójkąta.lampa_zespolona_tylna


Wszystkie pojazdy produkowane i poruszające się po terenie UE muszą spełniać szereg rozporządzeń i regulaminów zawartych w Dyrektywie 2007/46/WE PARLAMENTU EUROPEJKSIEGO I RADY z dnia 5 września 2005 roku. Dokument ten określa ramy prawne dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów. Natomiast aktem prawnym odnoszącym się szczegółowo do wymogów oświetlenia w naszych pojazdach jest Regulamin nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG-ONZ). Fakt, dokument ten jest dość obszerny, wydaje się nieco zawiły i na pierwszy rzut oka bardziej odstrasza, niż zachęca, jednak zawarto w nim wszystkie informacje na temat wymaganego i dopuszczalnego oświetlenia przyczepek samochodowych.

Zachęcamy do zapoznania się z powyższymi dokumentami, gdyż uzyskamy w nich szczegółowe informacje, w jakie lampy powinna być wyposażona nasza przyczepka. Warto o tym pamiętać, bo przyczepka przyczepce nierówna. Bez względu na długość, szerokość, wysokość oraz dopuszczalną masę całkowitą przyczep zawsze możemy znaleźć dla nich wspólny mianownik, lampy tylne zespolone, które posiadają:

  • kierunkowskazy
  • podświetlenie tablicy rejestracyjnej przyczepy
  • światła pozycyjne tylne
  • światła STOP
  • światło przeciwmgłowe tylne
  • (opcjonalnie) światło cofania
  • czerwone trójkąty odblaskowe tylne

Wszystkie wyższej wymienione światła muszą być obowiązkowo na stałe zamontowane w przyczepie, bez względu na ich rozmiary i dopuszczalną masę całkowitą. Opcjonalnie światło cofania nie jest konieczne w przyczepach kategorii O1, o długości całkowitej nieprzekraczającej 6 metrów.

Lampa zespolona tylna przyczepy – lampa do zadań specjalnych

Przyczepa samochodowa – nawet ta najmniejsza – wymaga zamontowania kompletu świateł i odpowiedniego oznakowania na jezdni. Jak już wspomnieliśmy w poprzednim akapicie, na prawidłowe oświetlenie przyczepy składa się aż osiem rodzajów lamp.

Zespolona lampa tylna do przyczep łączy w sobie aż kilka funkcji, dzięki czemu użytkownik przyczepy oszczędza swój czas i pieniądze. Światła zespolone mogą być różnie stosowane w zależności od przeznaczenia i zakresu działania. Na przykład nasze lampy zespolone Unitrailer łączą w sobie aż sześć funkcji:

  • lampy pozycyjne
  • światła hamowania
  • światła przeciwmgłowe
  • światła STOP
  • lampy służące do oświetlenia tablicy rejestracyjnej
  • kierunkowskazy
  • czerwony trójkąt odblaskowy

Dodatkowo, nasza lampa zespolona Unitrailer może być także używana jako światło cofania, jednak uprzednio należy zamontować w niej stosowną żarówkę. Przy zakupie lampy zespolonej warto także kierować się liczbą pinów, służących do podpięcia lampy do wiązki elektrycznej przyczepy. Zwykle lampy zespolone wyposażone są we wtyczki pięciopinowe, jednak zdarzają się także modele, które posiadają np. 8 lub 13 pinów. W przypadku omyłki przy zakupie warto pamiętać o możliwości wymiany lampy lub dokupieniu odpowiedniej przelotki, pozwalającej na bezproblemowe podłączenie lampy do instalacji elektrycznej przyczepy.

Wśród akcesoriów do przyczepy znajdziemy także zespolone lampy tylne, które posiadają mniejszą liczbę funkcji. Firma Aspöck specjalizuje się w produkcji wielofunkcyjnych lamp tylnych. W naszym asortymencie dostępne są aż trzy rozdaje takich lamp: Multipoint III, Multipoint IV oraz Multipoint V o zróżnicowanym zestawie świateł i pinów. Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą tylnych lamp zespolonych, które znajdziecie pod tym adresem: https://unitrailer.pl/pol_m_Oswietlenie-i-elektryka_Lampy-tylne-157.html

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixelpixelpixelpixelpixelpixelpixelpixelpixelpixelpixelpixelpixelpixelpixelpixelpixel