Masz pytanie? Zadzwoń: +48 22 100 20 47
Publikacja:2017-03-13
Udostępnij na:

Zaczep kulowy w przyczepie samochodowej – znaczenie i obsługa

Zaczep kulowy w przyczepie samochodowej – znaczenie i obsługa

Zaczep kulowy w przyczepie samochodowej – znaczenie i obsługa

Zaczepy są nieodłącznym elementem każdej przyczepy samochodowej umożliwiającym jej poprawne sprzęganie do haka holowniczego samochodu. Ponadto, zaczepy powinny zapewniać możliwość łatwego manewrowania przyczepą, a zapewnienie ich funkcjonalności i efektywności opiera się głównie na wykorzystaniu głowicy kulowej zaczepu. Zastosowanie tego rodzaju rozwiązania ma szereg zalet i wpływa na poprawne funkcjonowanie przyczepy, a także zwiększa bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Budowa zaczepu kulowego

Zaczepy wykonane są z materiałów i powłok o podwyższonej wytrzymałości, a zastosowanie nowoczesnej techniki pozwala uzyskać maksimum bezpieczeństwa. Charakteryzują się one estetycznym wykonaniem oraz łatwością obsługi.

Każde nowe zaczepy kulowe, wyposażone są w:

  • wskaźnik sprzęgu – pozwalający kontrolować poprawność sprzęgnięcia przyczepy z hakiem holowniczym,
  • blokadę głowicy zaczepu – podwójne zabezpieczenia zapewnia prawidłowe zamocowanie zaczepu na kuli haka zarówno podczas sprzęgu, jak i jazdy,
  • dźwignię – pozostającą w pozycji otwarcia w sytuacji niepoprawnego lub niedokładnego montażu zaczepu,
  • wskaźnik zużycia – pokazujący, czy zużycie kuli haka pojazdu i elementów zaczepu mieści się w granicy bezpieczeństwa.

Należy pamiętać, że w zależności od rodzaju dyszla, do dyspozycji mamy zaczepy na dyszel kwadratowy oraz dyszel typu „V”, a średnica zaczepu musi być odpowiednio dostosowana do wymiarów dyszla.

Jak odpowiednio zaczepić przyczepę na hak

Istotnym elementem jest sam proces sprzęgania przyczepy do haka holowniczego pojazdu osobowego. W tym celu należy podjąć następujące kroki:

  1. Założyć linkę zabezpieczającą za zaczep haka holowniczego,
  2. Otworzyć zaczep – (rączkę zaczepu 1 pociągnąć do góry),
  3. Otwarty zaczep nasadzić na kulę haka holowniczego. Poprzez nacisk na kulę haka zaczep zatrzaśnie się samoczynnie do położenia wyjściowego (przy niewystarczającym obciążeniu podpory sprzęg kulowy należy docisnąć w dół ręcznie, aż do zatrzaśnięcia, np. w przyczepach typu tandem),
  4. Ze względu na bezpieczeństwo dodatkowo docisnąć rączkę 1 do dołu,
  5. Zamknięcie i zabezpieczenie następuje automatycznie,
  6. Sprzęg jest prawidłowo zamocowany na kuli, gdy wskaźnik bezpieczeństwa 2 pokazuje zielone pole w obszarze wskaźnika sprzęgu; czerwone pole w obszarze wskaźnika informuje natomiast o zużyciu kuli haka lub/i zaczepu,
  7. Podłączyć instalację elektryczną przyczepy do instalacji elektrycznej samochodu, wkładając wtyczkę do gniazda haka holowniczego,
  8. Sprawdzić poprawność działania świateł przyczepy,
  9. Zabezpieczyć koło podporowe (jeśli przyczepa jest wyposażona).
pixel