Zaczep kulowy w przyczepie samochodowej – znaczenie i obsługa
Zaczep kulowy w przyczepie samochodowej – znaczenie i obsługa
Zaczepy są nieodłącznym elementem każdej przyczepy samochodowej umożliwiającym jej poprawne sprzęganie do haka holowniczego samochodu. Ponadto, zaczepy powinny zapewniać możliwość łatwego manewrowania przyczepą, a zapewnienie ich funkcjonalności i efektywności opiera się głównie na wykorzystaniu głowicy kulowej zaczepu. Zastosowanie tego rodzaju rozwiązania ma szereg zalet i wpływa na poprawne funkcjonowanie przyczepy, a także zwiększa bezpieczeństwo i komfort jazdy.
Budowa zaczepu kulowego
Zaczepy wykonane są z materiałów i powłok o podwyższonej wytrzymałości, a zastosowanie nowoczesnej techniki pozwala uzyskać maksimum bezpieczeństwa. Charakteryzują się one estetycznym wykonaniem oraz łatwością obsługi.
Każde nowe zaczepy kulowe, wyposażone są w:
- wskaźnik sprzęgu – pozwalający kontrolować poprawność sprzęgnięcia przyczepy z hakiem holowniczym,
- blokadę głowicy zaczepu – podwójne zabezpieczenia zapewnia prawidłowe zamocowanie zaczepu na kuli haka zarówno podczas sprzęgu, jak i jazdy,
- dźwignię – pozostającą w pozycji otwarcia w sytuacji niepoprawnego lub niedokładnego montażu zaczepu,
- wskaźnik zużycia – pokazujący, czy zużycie kuli haka pojazdu i elementów zaczepu mieści się w granicy bezpieczeństwa.
Należy pamiętać, że w zależności od rodzaju dyszla, do dyspozycji mamy zaczepy na dyszel kwadratowy oraz dyszel typu „V”, a średnica zaczepu musi być odpowiednio dostosowana do wymiarów dyszla.
Jak odpowiednio zaczepić przyczepę na hak
Istotnym elementem jest sam proces sprzęgania przyczepy do haka holowniczego pojazdu osobowego. W tym celu należy podjąć następujące kroki:
- Założyć linkę zabezpieczającą za zaczep haka holowniczego,
- Otworzyć zaczep – (rączkę zaczepu 1 pociągnąć do góry),
- Otwarty zaczep nasadzić na kulę haka holowniczego. Poprzez nacisk na kulę haka zaczep zatrzaśnie się samoczynnie do położenia wyjściowego (przy niewystarczającym obciążeniu podpory sprzęg kulowy należy docisnąć w dół ręcznie, aż do zatrzaśnięcia, np. w przyczepach typu tandem),
- Ze względu na bezpieczeństwo dodatkowo docisnąć rączkę 1 do dołu,
- Zamknięcie i zabezpieczenie następuje automatycznie,
- Sprzęg jest prawidłowo zamocowany na kuli, gdy wskaźnik bezpieczeństwa 2 pokazuje zielone pole w obszarze wskaźnika sprzęgu; czerwone pole w obszarze wskaźnika informuje natomiast o zużyciu kuli haka lub/i zaczepu,
- Podłączyć instalację elektryczną przyczepy do instalacji elektrycznej samochodu, wkładając wtyczkę do gniazda haka holowniczego,
- Sprawdzić poprawność działania świateł przyczepy,
- Zabezpieczyć koło podporowe (jeśli przyczepa jest wyposażona).