Jak zezłomować przyczepę samochodową? Przewodnik krok po kroku

2024-05-16
Jak zezłomować przyczepę samochodową? Przewodnik krok po kroku

W artykule wyjaśniamy:

  • Jak prawidłowo zorganizować demontaż przyczepy samochodowej?
  • Dlaczego warto wybrać legalną stację demontażu?
  • Jakie dokumenty są potrzebne do zezłomowania przyczepy, a jakie do jej wyrejestrowania?
  • Czy po kasacji przyczepy należy się zwrot składki OC?

Krok 1.: Wybierz legalną stację demontażu.

Kasacją pojazdów wycofanych z eksploatacji mogą zajmować się wyłącznie stacje demontażu. Przyczepę możesz też przekazać do punktu zbierania pojazdów. Z tego miejsca trafi ona do szrotu zajmującego się rozbiórką, z którym punkt skupu współpracuje. Zwróć uwagę na to, czy interesujące Cię stacje demontażu i punkty skupu pojazdów działają legalnie, ponieważ tylko wtedy mają odpowiednie uprawnienia do wystawiania zaświadczeń o demontażu.

Legalne stacje demontażu przeprowadzają kasację zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz standardami ekologicznymi. Odpowiadają za usunięcie z pojazdów:

  • elementów i substancji niebezpiecznych,
  • przedmiotów wyposażenia i części nadających się do ponownego użycia,
  • elementów nadających się do odzysku lub recyklingu.

Kasacja na nielegalnie działającym złomowisku może odbiegać od przyjętych standardów. Takie firmy nie wystawiają zaświadczeń o demontażu, które są potrzebne do wyrejestrowania pojazdu oraz do otrzymania zwrotu OC od ubezpieczyciela. To czy wybrane punkty działają na podstawie stosownych upoważnień, sprawdzisz na oficjalnej stronie urzędu wojewódzkiego. W trakcie szukania stacji demontażu upewnij się także, czy odpowiadają Ci ceny oferowane przez wybraną firmę i, czy transport uszkodzonej przyczepy na lawecie jest dodatkowo płatny.

Krok 2.: Przygotuj dokumenty potrzebne do zezłomowania przyczepy.

Aby móc załatwić formalności na stacji demontażu, zabierz ze sobą:

  • dokument tożsamości,
  • dowód rejestracyjny pojazdu,
  • dokument potwierdzający własność (np. umowę zakupu), gdy w dowodzie rejestracyjnym figuruje inny właściciel.

Dowód rejestracyjny jest niezbędny do zezłomowania pojazdu. W przypadku jego braku należy wyrobić dokument zastępczy, który urząd wystawia na podstawie oświadczenia o utracie dowodu i dokumentów potwierdzających własność.

Krok 3.: Podpisz umowę i odbierz zaświadczenie o demontażu pojazdu.

Właściciel stacji demontażu powinien zaoferować możliwość podpisania umowy, która będzie zawierać omówione warunki. Takie pisemne ustalenia to gwarancja bezpieczeństwa dla obu stron.

Właściciel stacji demontażu przyjmując pojazd, jest zobowiązany do:

  • unieważnienia dowodu rejestracyjnego i zwrotu dokumentu właścicielowi pojazdu,
  • wydania zaświadczenia o demontażu pojazdu.

W zaświadczeniu powinno znaleźć się potwierdzenie unieważnienia dowodu rejestracyjnego oraz informacja o zniszczeniu tablic rejestracyjnych przyjętego pojazdu.

Jakie dokumenty są potrzebne do wyrejestrowania przyczepy po jej zezłomowaniu?

Po przekazaniu przyczepy do stacji demontażu lub punktu skupu masz 30 dni, aby ją wyrejestrować w wydziale komunikacji, w którym pojazd został ostatnio zarejestrowany. Podstawą do wyrejestrowania jest zaświadczenie potwierdzające kasację wydane przez pracownika stacji demontażu. Informacje o zezłomowaniu przyczepy w ciągu miesiąca wpłyną do centralnej ewidencji pojazdów, ponieważ przedsiębiorca prowadzący stację demontażu jest zobligowany do przekazywania danych o złomowanych pojazdach. Niektóre stacje oferują klientom załatwianie formalności związanych z wyrejestrowaniem pojazdu.

W wydziale komunikacji należy przedstawić następujące dokumenty:

  • wniosek o wyrejestrowanie pojazdu,
  • dowód rejestracyjny,
  • zaświadczenie o demontażu pojazdu,
  • dowód wniesienia odpowiedniej opłaty,
  • tablice rejestracyjne (w przypadku ich utraty oświadczenie),
  • dokument tożsamości.

Dokumenty możesz złożyć osobiście, przez internet lub wysłać pocztą. Potwierdzenie wyrejestrowania przyczepy otrzymasz w ciągu 30 dni od daty złożenia wniosku.

Jak wygląda procedura zwrotu składki OC po kasacji przyczepy?

Po zezłomowaniu przyczepy możesz ubiegać się o zwrot części ubezpieczenia. Po skontaktowaniu się z firmą ubezpieczeniową dowiesz się, jak dokładnie wygląda procedura zwrotu składki OC.

Podstawą do wypłacenia składki za niewykorzystany okres ubezpieczenia są:

  • wniosek o zwrot składki ubezpieczeniowej, na którym powinny znaleźć się dane właściciela i pojazdu, numer polisy OC, a także numer konta, na który ma być zwrócona niewykorzystana część składki,
  • zaświadczenie o demontażu pojazdu wystawione przez uprawnioną stację demontażu,
  • dokument potwierdzający wyrejestrowanie pojazdu.

Ubezpieczyciel ma 14 dni na rozpatrzenie wniosku.

Pokaż więcej wpisów z Maj 2024
pixel