Masz pytanie? Zadzwoń: +48 22 100 20 47
Publikacja:2025-10-21
Udostępnij na:

Jaki typ osi wybrać do przyczepy lekkiej? Przegląd rozwiązań

Jaki typ osi wybrać do przyczepy lekkiej? Przegląd rozwiązań

Jaki typ osi wybrać do przyczepy lekkiej? Przegląd rozwiązań


Właściciele przyczep lekkich często stają przed pytaniem: “jaką oś wybrać?”. Wybór osi jest ważny w kontekście zapewniania sobie bezpiecznej jazdy, trwałość konstrukcji i komfortu użytkowania. Wbrew pozorom to właśnie osie do przyczep decydują o stabilności zestawu, jego zachowaniu na drodze i wytrzymałości całej konstrukcji. Wybór nie jest przypadkowy – różne modele osi różnią się rozstawem, dopuszczalnym obciążeniem, a także rodzajem piast i mocowania kół.


W przypadku przyczepek samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 750 kg, stosuje się przede wszystkim osie niehamowane. To rozwiązanie lżejsze, tańsze i prostsze w serwisie, a przy tym w pełni wystarczające do codziennego użytkowania. Przyjrzyjmy się bliżej dostępnym opcjom i sprawdźmy, jakie rozwiązania proponują topowi producenci tacy jak KNOTT i AL-KO.

Oś niehamowana – podstawowy wybór do przyczep lekkich


Oś niehamowana to standard w przyczepach o DMC do 750 kg, które zgodnie z prawem, nie muszą być wyposażone w dodatkowy system hamujący. Brak hamulca najazdowego sprawia, że cała konstrukcja jest prostsza, a sama oś lżejsza i mniej podatna na awarie. To rozwiązanie wybierane zarówno w małych przyczepkach ogrodowych, jak i w nieco większych przyczepach transportowych do przewozu drewna, materiałów budowlanych czy sprzętu rekreacyjnego.


Producentem szczególnie cenionym na rynku jest Knott. Przykładem może być oś niehamowana KNOTT VG7-L do przyczepki UNITRAILER 750 kg 1070 mm 1370 mm 4x100, która dzięki kompaktowym wymiarom sprawdza się w mniejszych przyczepach. Dla szerszych konstrukcji odpowiednia będzie np. KNOTT VG7-L 1400 mm 1700 mm 4x100, gwarantująca stabilne mocowanie i możliwość przewozu ładunków przy zachowaniu wygodnego rozstawu kół.


Z kolei marka AL.-KO, znana z innowacyjnych rozwiązań, oferuje serię OPTIMA. Przykładowo, oś niehamowana AL-KO OPTIMA 1180 mm 1560 mm 4x100 to rozwiązanie uniwersalne, stosowane w przyczepkach ogólnoużytkowych. Z kolei model o większym rozstawie, jak AL-KO OPTIMA 1500 mm 1820 mm 4x100, sprawdzi się w przyczepach o większej powierzchni załadunkowej, gdzie stabilność i rozkład ciężaru mają kluczowe znaczenie.

Różnorodność wymiarów i dopasowanie osi do przyczepy


Dobór osi nie sprowadza się tylko do nośności. Równie ważny jest rozstaw montażowy i rozstaw piast, które muszą być dopasowane do ramy przyczepy oraz zastosowanych kół. W ofercie Unitrailer można znaleźć np. oś niehamowaną AL-KO OPTIMA 1130 mm 1443 mm 4x100, przeznaczoną do kompaktowych przyczepek, ale także większe modele, takie jak AL-KO OPTIMA 1400 mm 1830 mm 4x100, które lepiej radzą sobie z szerszymi konstrukcjami i większymi ładunkami.


Warto też zwrócić uwagę na dostępne warianty piast – zarówno 4x100, jak i 5x112. Dzięki temu użytkownik może dobrać oś pasującą do już posiadanych felg czy specyficznych wymagań technicznych. To szczególnie istotne, gdy w grę wchodzi kompatybilność z pozostałymi częściami przyczepy.

osie do przyczep unitrailer

Kiedy postawić na oś hamowaną?


Jeśli planujesz przewozić cięższe ładunki i Twoja przyczepa przekracza DMC 750 kg, obowiązujące przepisy wymagają zastosowania osi hamowanej. Takie rozwiązania dostępne są zarówno w ofercie Knott, jak i AL.-KO, i pozwalają na bezpieczny transport nawet do 1800 kg.

jak wybrać oś do przyczepy

Na co zwrócić uwagę przy wyborze osi?


Decydując się na zakup, warto pamiętać o kilku zasadach:

  • Nośność osi – dopasowana do ładunku i DMC przyczepy.
  • Rozstaw montażowy – np. 1070 mm, 1180 mm czy 1500 mm, który musi odpowiadać ramie przyczepy.
  • Rozstaw piast i rodzaj mocowania kół – np. 4x100 lub 5x112.
  • Marka i jakość wykonania – sprawdzeni producenci, jak Knott i AL.-KO, gwarantują trwałość i dostępność części zamiennych.

Podsumowanie


Wybór odpowiedniej osi to klucz do bezpiecznego i wygodnego użytkowania przyczepki samochodowej. W przypadku przyczep lekkich najczęściej stosuje się osie niehamowane, dostępne w wielu wariantach długości i rozstawów. Modele takie jak KNOTT VG7-L 1070 mm 1370 mm 4x100, KNOTT VG7-L 1400 mm 1700 mm 4x100 czy AL-KO OPTIMA 1500 mm 1820 mm 4x100 to przykłady solidnych rozwiązań, które można łatwo dopasować do konkretnej konstrukcji.


Dzięki szerokiej ofercie marek Knott i AL.-KO każdy użytkownik znajdzie oś idealną do swojej przyczepy – niezależnie od tego, czy potrzebuje niewielkiego modelu do przyczepki ogrodowej, czy solidnej osi do większej przyczepy transportowej.

unitrailer.pl Reviews with ekomi-pl.com pixel