Najczęstsze błędy przy korzystaniu z przyczep samochodowych – jak ich unikać?

Najczęstsze błędy przy korzystaniu z przyczep samochodowych – jak ich unikać?
Prowadzenie auta z przyczepą wiąże się z dodatkową odpowiedzialnością oraz pewnymi zmianami w sposobie prowadzenia pojazdu. Z pozoru proste holowanie może skończyć się niebezpieczną sytuacją, mandatem lub awarią, jeśli popełnisz podstawowe błędy. W tym poradniku przedstawiamy najczęstsze błędy w użytkowaniu i prowadzeniu przyczepy oraz sposoby, jak ich unikać.
Błędy popełniane przy załadunku i przygotowywaniu przyczepy do jazdy
Przeładowywanie przyczepy
Jest to najpopularniejsze niedopatrzenie, jeśli chodzi o użytkowanie przyczep samochodowych. Częste jest przekonanie, że nieznaczne przeładowanie przyczepy nie będzie niosło za sobą konsekwencji. Niekiedy też przeładowywanie jest nieświadome i wynika z roztargnienia lub nieświadomości wagi przewożonego ładunku.
Przeładowanie przyczepy może skutkować:
- Uszkodzeniem podzespołów przyczepki — pamiętaj, że części takie jak zaczep kulowy, osie czy koła dostosowane są do DMC przyczepy. Jeśli ją przeładujemy, narażamy części na znacznie szybszą eksploatację, a nawet uszkodzenie podczas jazdy.
- Mandatem w przypadku kontroli drogowej. W skrajnych przypadkach możliwa jest nawet utrata prawa jazdy.
Złe rozłożenie ładunku w przestrzeni ładunkowej przyczepy
Ładunek powinien być rozmieszczony nad osią oraz równomiernie na pozostałej przestrzeni ładunkowej przyczepy. Nieodpowiednie rozmieszczenie przewożonych materiałów może skutkować:
- Zbyt dużym naciskiem na jedną ze stron - jeśli znacznie większy ciężar naciska na jedną ze stron przyczepki, istnieje ryzyko zbytniego przechylania podczas jazdy na zakrętach i szybszego zużycia jednej z opon.
- Efektem „rybiego ogona” (oscylacja boczna) - umieszczenie ładunku tylko z tyłu przyczepy zmniejsza nacisk na kulę haka i destabilizuje przyczepę, co może doprowadzić do jej niekontrolowanych ruchów na boki podczas jazdy.
- Pogorszeniem komfortu prowadzenia auta - przy załadunku wyłącznie z przodu przyczepy nacisk na hak holowniczy może doprowadzić do uniesienia przedniej osi oraz wydłużenia drogi hamowania zestawu.
- Gwałtowną zmianą balansu przyczepy i utratą przyczepności - jeśli ładunek nie zostanie poprawnie zabezpieczony i będzie poruszał się po powierzchni ładunkowej przyczepy, może doprowadzić to do gwałtownej zmiany rozłożenia ładunku i utraty kontroli nad przyczepką.
Brak regularnej kontroli stanu technicznego przyczepy
Mimo że przyczepy lekkie z DMC do 750 kg nie muszą przechodzić przeglądów technicznych, warto regularnie sprawdzać stan eksploatacji ich podzespołów. Należy regularnie:
- sprawdzać ciśnienie w oponach i stan zużycia bieżnika,
- smarować łożyska co najmniej raz w roku,
- sprawdzać poziom zużycia podzespołów hamulców bębnowych (zwłaszcza szczęk hamulcowych),
- kontrolować stan zużycia zaczepu kulowego.
Zaniedbanie kontroli technicznych przyczepy może doprowadzić do uszkodzenia ładunku, samej przyczepy lub do doprowadzenia niebezpiecznej sytuacji w ruchu drogowym.
Pamiętaj, że przyczepy ciężkie (z DMC powyżej 750 kg) muszą obowiązkowo przechodzić przeglądy techniczne. Pierwszy z nich najpóźniej 3 lata po kupnie, a kolejne w odstępie 2 lat.


Błędy popełniane podczas jazdy z przyczepą
Zbyt szybka jazda z przyczepą
Pamiętaj, że podczas jazdy z podpiętą przyczepką obowiązują Cię inne ograniczenia prędkości niż zwykle. O ile w terenie zabudowanym jest to standardowe 50 km/h, tak poza terenem zabudowanym oraz na drodze ekspresowej możesz rozwinąć prędkość maksymalną do 70 km/h w przypadku przyczepy lekkiej oraz 80 km/h w przypadku przyczepy ciężkiej z osią hamowaną.
Potencjalne konsekwencje rozwinięcia nadmiernej prędkości zestawu z przyczepą:
- kołysanie przyczepy i utrata stabilności,
- wydłużenie drogi hamowania nawet o połowę,
- każdy nagły manewr (np. próba ominięcia dziury lub zwierzęcia) może skutkować utratą kontroli nad przyczepą i doprowadzeniem do zagrożenia w ruchu drogowym,
- opony mogą się przegrzewać. Skutkiem tego może być nienaturalnie szybka eksploatacja oraz ryzyko rozwarstwienia,
- nadmierny wzrost sił działających na podzespoły przyczepy, co może doprowadzić do jej uszkodzenia lub potrzeby częstszego serwisowania.
Zbyt gwałtowne manewry
Przyczepa, zwłaszcza pusta, jest mniej stabilna, niż auto i znacznie bardziej podatna na przeciążenia. Jeśli zbyt gwałtownie lub ze zbyt dużą prędkością, wykonasz manewr skrętu - przyczepa może stracić stabilność lub nawet się przewrócić.
Zawsze planuj manewry z wyprzedzeniem i wykonuj je z mniejszą prędkością, niż w przypadku jazdy autem bez zaczepionej przyczepki. Warto także zwiększyć odstęp, w jakim poruszasz się za innymi użytkownikami ruchu drogowego, ponieważ droga hamowania zestawu z przyczepą jest dłuższa niż samego auta.
Za mały promień skrętu
Dość częsty błąd, popełniany najczęściej przez osoby, które mają niewielkie doświadczenie z holowaniem przyczepy. Przy prowadzeniu zestawu z przyczepą samochodową należy pamiętać, że “ucina” ona zakręty, przez co należy pokonywać je z większym zapasem miejsca.
Zbyt mały promień skrętu może sprawić, że przyczepa będzie zahaczała o krawężniki i inne przeszkody znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie drogi. Może to doprowadzić do uszkodzenia opon, przyczepy lub do narażenia bezpieczeństwa innych użytkowników drogi i chodników.
Pamiętaj, by zawsze brać pod uwagę przyczepę przy planowaniu manewru skręcania i kontrolować w lusterku bocznym tor jej jazdy. Warto także potrenować manewrowanie i skręcanie z przyczepą na posesji lub bocznych drogach, zanim ruszymy w dłuższą trasę.
Brak obserwacji przyczepy w lusterkach
Regularna kontrola toru jazdy oraz stanu przyczepy w lusterkach bocznych, to bardzo ważna kwestia w kontekście zapewnienia sobie bezpiecznego i bezawaryjnego przejazdu.
Regularnie zerkaj w lusterka boczne oraz wsteczne, by w porę zaobserwować potencjalne awarie lub nieprawidłowe zachowanie Twojej przyczepki samochodowej.

Podsumowanie
Przyczepa samochodowa to komfort, który wymaga zwiększonej czujności oraz koncentracji na drodze. Zawsze należy mieć na uwadze, jak przyczepa zachowa się podczas planowanego manewru i dostosować swój styl jazdy tak, by nie narazić na niebezpieczeństwo siebie oraz innych użytkowników drogi.