Oś Alko czy Knott? Która lepsza do przyczepy?

Oś Alko czy Knott? Która lepsza do przyczepy?
AL-KO i KNOTT to marki znajdujące się w ścisłej czołówce firm oferujących części do przyczep. Osie tych marek stosowane są w większości produkowanych w Europie przyczep. Mimo, że obie firmy prezentują najwyższy poziom jakości swoich części oraz są zbliżone cenowo, to ich osie nieco się różnią. Która z nich będzie lepsza do Twojej przyczepy?
Rola osi w przyczepie
Oś to główny element nośny przyczepki. Przenosi ona równomiernie ciężar ładunku na koła, zapobiegając punktowym przeciążeniom.
Oś jest również punktem montażowym piast kół, umożliwiających ich poruszanie. Oś przyczepy jest również nośnikiem jej układu hamulcowego. Odpowiednio dobrana do przyczepy oś zapobiega jej nadmiernemu wychylaniu się na boki podczas jazdy.
Oś hamowana czy niehamowana?
Firmy AL-KO i KNOTT oferują dwa rodzaje osi - hamowane oraz niehamowane.
Osie skrętne niehamowane to prostszy rodzaj osi do przyczep o DMC nie przekraczającym 750 kg. Osie hamowane to osie z wbudowanym hamulcem, który wspiera system hamulcowy holującego go pojazdu. Stosowane i prawnie wymagane są w przyczepach ciężkich, czyli takich, których DMC przekracza 750 kg.
Porównanie cen
Skoro wiadomo już, że zarówno AL-KO i KNOTT produkują wysokiej jakości osie do przyczep, to kolejnym kryterium wyboru jest cena. Te zaś zależne są rodzaju osi (hamowana lub niehamowana), jej nośności, rozstawu montażowego, średnicy otworu centralnego felgi, zastosowanych materiałów i technologii. Oto jak prezentują się zależności w przypadku części tych producentów w sklepie Unitrailer.pl:
Przedziały cenowe osi niehamowanych AL-KO wahają się w kwotach 659,99 zł - 1749,99 zł. Natomiast chodzi o ceny osi niehamowanych KNOTT to są to widełki 749,99 zł - 1099,99 zł.
Osoby zainteresowane zakupem zakupem osi hamowanych do swojej przyczepy, muszą przygotować się na nieco większy wydatek.
Osie hamowane firmy AL-KO prezentują przedział cenowy od 1823,99 do 2499,99 zł. Z kolei osie hamowane firmy KNOTT to koszt od 1599,99 zł do 2801,99 zł.
Porównanie osi AL-KO i KNOTT
Główna różnica między osiami do przyczep AL-KO i KNOTT leży w sposobie amortyzacji.
AL-KO produkuje zawieszenia "miękkie", dające większy komfort. Będzie to zatem lepszy wybór do przyczepek lekkich, przewożących niewielkie ładunki. Osie AL-KO minimalizują podskakiwanie załadowanej niewielkim ciężarem przyczepki i lepiej trzymają się drogi.
Natomiast osie KNOTT charakteryzują się nieco twardszym, progresywnym zawieszeniem. Sprawia to, że przy pustym ładunku mogą podskakiwać, ale przy większym obciążeniu wykazują się lepszą sprężystością.
Podsumowanie - oś alko czy knott?
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Osie obu firm zapewniają wysoką jakość oraz pewność w dostawie ładunku przyczepą. W wyborze warto kierować się więc rozstawem montażowym, a także rodzajem przewożonego ładunku i drogach, po których będzie poruszała się przyczepka.
Oś AL-KO będzie dobrym wyborem do przyczepek "cywilnych" - lekkich, transportujących ładunek w większości po płaskiej i równej powierzchni. Sprawdzi się także w przyczepie kempingowej z powodu lepszej amortyzacji przy wyżej położonym środku ciężkości.
Oś KNOTT będzie optymalna do przyczep narażonych na większe przeciążenia oraz poruszających się po placach budowy i drogach nieutwardzonych. Będzie to lepszy wybór do transportu przemysłowego z powodu twardego zawieszenia, które lepiej znosi duże i długotrwałe obciążenia.
Sprawdź ofertę osi hamowanych i niehamowanych AL-KO oraz KNOTT na Unitrailer.pl i kup z dostawą sprzęt idealny dla Twojej przyczepy.
