Choose your language
and country
bułgarski
czeski
duński
niemiecki
grecki
angielski
hiszpański
estoński
francuski
włoski
litewski
łotewski
niderlandzki
norweski
portugalski
rumuński
słowacki
słoweński
szwedzki
ukraiński
Darmowa dostawa od 500,00 zł

Hak holowniczy a przyczepka samochodowa. Jakie są przepisy?

2019-11-20
Hak holowniczy a przyczepka samochodowa. Jakie są przepisy?

Hak holowniczy a przyczepka samochodowa. Jakie są przepisy?

Hak holowniczy montowany jest w coraz większej liczbie pojazdów osobowych. Jest ułatwieniem i wygodą szczególnie dla kierowców chcących ciągnąć przyczepę samochodową, przewozić bagażnik rowerowyy lub dodatkowy uchwyt rowerowy. Sprawdź czy można jeździć z hakiem holowniczym bez zaczepionej na nim przyczepki oraz jakie są wymogi prawne związane z instalacją haka holowniczego.

Jakie są rodzaje haków holowniczych – regulacje prawne

Najprościej wyjaśniając są dwa rodzaje haków: hak montowany na stałe i ze zdejmowanym zaczepem kulowym. Dylematem kierowców, którzy zastanawiają się, czy mogą podróżować autem z hakiem został rozwiązany w chwili wejścia Polsku do Unii Europejskiej. Od tamtego czasu na terenie Unii Europejskiej zgodnie z ustalonymi normami, wszystkie nowo montowane haki mają obowiązkowo posiadać odczepiany zaczep kulowy. Oczywiście w starszych pojazdach, w których zamontowano stały hak holowniczy ich posiadanie jest legalne. W teorii oznacza to, że obowiązek odpinania zaczepu uzależniony jest od tego, kiedy dany pojazd przeszedł badanie techniczne legalizujące hak holowniczy. Co z kierowcami posiadającymi zdejmowany zaczep kulowy? Według polskich przepisów nie ma obowiązku go odpinać, nawet jeśli kula zaczepu nie jest używana. Jedyne o czym należy pamiętać, to że przepisy zabraniają poruszania się pojazdom z kulą haka holowniczego w sytuacji, kiedy ogranicza ona widoczność tablicy rejestracyjnej lub świateł przeciwmgielnych.

Co zrobić z hakiem holowniczym wyjeżdżając za granicą?

Sytuacja nie jest tak problematyczna, jakby się mogło wydawać. W każdym kraju obowiązują inne przepisy drogowe, dlatego aby uniknąć sankcji prawnych i nieporozumień z zagraniczną policją należy powołać się na Konwencję Wiedeńską do której należą wszystkie państwa unijne. Dzięki zawartym przepisom drogowym w wymienionej konwencji - osoba z Polski ma prawdo do tego, aby poruszać się po zagranicznych drogach z wyposażeniem obowiązującym w jego kraju. W chwili kontroli drogowej należy ustosunkować się do przepisów i wyjaśnić służbom, jak wygląda sytuacja. Może być również tak, że zagraniczna policja i tak będzie chciała wypisać mandat za nieprzestrzeganie tamtejszych przepisów drogowych. W takim momencie zalecane jest przyjęcie mandatu od którego w późniejszym czasie można się odwołać. Aby jednak uniknąć stresu i nieprzyjemnych kontroli zalecane jest albo całkowite zdemontowanie haka - wjeżdżając do obcego kraju lub założenie specjalnego czerwonego kapturka na kulę haka, która będzie widoczna dla większości innych uczestników ruchu drogowego.

Kwestią sporną, która budzi wiele emocji wśród kierowców jest stłuczka nie z naszej winy. W przypadku, kiedy na terenie Niemiec inny kierowca uderzy w tył posiadanego pojazdu z zamontowanym hakiem, istnieje duża szansa, że koszty naprawy po części pokrywa poszkodowany kierowca. Dlaczego? Firma ubezpieczeniowa może oczekiwać od właściciela uszkodzonego auta pokrycia znacznych kosztów tłumacząc, że niezdemontowany hak był czynnikiem powodującym większe uszkodzenia.

Pasy transportowe 5 tonowe służą przede wszystkim do mocowania na ładunkach ciężkich przeznaczonych dla TIR-ów. Znajdą zastosowanie w transporcie palet z przyczepami czy ciężkiego sprzętu budowlanego. Oferowane przez nasz sklep pasy transportowe sprawdzą się w firmach transportowych, na budowach, ale również przy przewozach prywatnych. Wszystkie elementy metalowe w tym haki i grzechotka zostały wykonane z bardzo mocnej stali odpornej na korozję. Dzięki temu, każdy element pasa transportowego jest gotów do pracy z najwyższymi obciążeniami.

O czym informuje kolor etykiet na pasach transportowych?

Etykiety w pasach transportowych mają 3 kolory. Kolor niebieski, zielony i brązowy. Każda etykieta symbolizuje inne parametry. Etykieta w kolorze niebieskim jest uniwersalna. Pasy z tą etykietą w większości wykonane są z poliestru. Kolor niebieski informuje, że pasy zachowują swoje parametry w temperaturze od – 40 do +100 ‘C i są odporne na działanie kwasów mineralnych. Etykieta w kolorze zielonym stosowana jest w pasach wykonanych z poliamidu. Różnica między nimi jest taka, że pasy oznaczone zieloną etykietą NIE SĄ odporne na kwasy mineralne, tak jak pasy z niebieską etykietą. Kolor brązowy odnosi się do pasów transportowych wykonanych z polipropylenu. Zachowują one parametry w nieco mniejszym zakresie temperatur, bo od -40 C do 80C i nie są również odporne na działanie kwasów.

Szerokość pasów ma znaczenie

Pasy transportowe mają odpowiednio: 25 mm, 35 mm i 50 mm. Szerokość pasów transportowych łączy się z ich wytrzymałością. Im szersze pasy tym większa wytrzymałość. Należy również pamiętać o tym, że sama wytrzymałość pasów może być dzielona na dwie wartości: wytrzymałość w naciągu oraz wytrzymałość przy opasaniu. Trzeba pamiętać o tym, aby wartości te odpowiadały siłom oddziałującym na pasy w trakcie transportu.

Zalety pasów transportowych

Pierwszą zaletą pasów transportowych jest to, że są w stanie zabezpieczać towary lekkie jak również o obciążeniu od 500 kilogramów do 5 ton. Po drugie dzięki specjalnym atestom i certyfikatom GS TUV masz gwarancję wytrzymałości i jakości. Po trzecie pasy transportowe coraz częściej są wykorzystywane poza branżą transportową, dlatego produkt kupiony raz można wykorzystać również w innych sytuacjach. Dodatkowo pasy transportowe są wyjątkowo proste w montażu, dzięki czemu mogą być one obsługiwane przez jedną osobę. Zastosowanie wysokiej jakości materiałów w produkcji pasów jest gwarantem dobrego zabezpieczenia i nieuszkodzenia towaru w transporcie. Charakteryzują się długotrwałością i odpornością na czynniki zewnętrzne i wewnętrzne. Atrakcyjna cena, możliwość dostosowania pasów do transportowanych towarów i prosty montaż sprawia, że cieszą się one coraz większą popularnością wśród klientów. Hak holowniczy jest wygodnym i komfortowym rozwiązaniem, które umożliwia podróżowanie po trasach Unii Europejskiej bez większych problemów. Należy jednak pamiętać, że każdy kraj ma swoje przepisy, które należy respektować i przestrzegać. Jeśli nie posiadasz odpowiedniej wiedzy jak wygląda podróżowanie auta z hakiem w kraju, do którego się wybierasz – zdemontuj go, jeśli nie ciągniesz na nim przyczepki samochodowej.

Pokaż więcej wpisów z Listopad 2019
pixel