Hak holowniczy a przyczepka samochodowa. Jakie są przepisy?

2019-11-20
Hak holowniczy a przyczepka samochodowa. Jakie są przepisy?

Hak holowniczy montowany jest w coraz większej liczbie pojazdów osobowych. Jest ułatwieniem i wygodą szczególnie dla kierowców chcących ciągnąć przyczepę samochodową, przewozić bagażnik rowerowy lub dodatkowy uchwyt rowerowy. Sprawdź czy można jeździć z hakiem holowniczym bez zaczepionej na nim przyczepki oraz jakie są wymogi prawne związane z instalacją haka holowniczego. 


 Jakie są rodzaje haków holowniczych – regulacje prawne

Najprościej wyjaśniając są dwa rodzaje haków: hak montowany na stałe i ze zdejmowanym zaczepem kulowym. Dylematem kierowców, którzy zastanawiają się, czy mogą podróżować autem z hakiem został rozwiązany w chwili wejścia Polsku do Unii Europejskiej. Od tamtego czasu na terenie Unii Europejskiej zgodnie z ustalonymi normami, wszystkie nowo montowane haki mają obowiązkowo posiadać odczepiany zaczep kulowy. Oczywiście w starszych pojazdach, w których zamontowano stały hak holowniczy ich posiadanie jest legalne. W teorii oznacza to, że obowiązek odpinania zaczepu uzależniony jest od tego, kiedy dany pojazd przeszedł badanie techniczne legalizujące hak holowniczy. Co z kierowcami posiadającymi zdejmowany zaczep kulowy? Według polskich przepisów nie ma obowiązku go odpinać, nawet jeśli kula zaczepu nie jest używana. Jedyne o czym należy pamiętać, to że przepisy zabraniają poruszania się pojazdom z kulą haka holowniczego w sytuacji, kiedy ogranicza ona widoczność tablicy rejestracyjnej lub świateł przeciwmgielnych.

Co zrobić z hakiem holowniczym wyjeżdżając za granicą?

Sytuacja nie jest tak problematyczna, jakby się mogło wydawać. W każdym kraju obowiązują inne przepisy drogowe, dlatego aby uniknąć sankcji prawnych i nieporozumień z zagraniczną policją należy powołać się na Konwencję Wiedeńską do której należą wszystkie państwa unijne. Dzięki zawartym przepisom drogowym w wymienionej konwencji - osoba z Polski ma prawdo do tego, aby poruszać się po zagranicznych drogach z wyposażeniem obowiązującym w jego kraju. W chwili kontroli drogowej należy ustosunkować się do przepisów i wyjaśnić służbom, jak wygląda sytuacja. Może być również tak, że zagraniczna policja i tak będzie chciała wypisać mandat za nieprzestrzeganie tamtejszych przepisów drogowych. W takim momencie zalecane jest przyjęcie mandatu od którego w późniejszym czasie można się odwołać. Aby jednak uniknąć stresu i nieprzyjemnych kontroli zalecane jest albo całkowite zdemontowanie haka -  wjeżdżając do obcego kraju lub założenie specjalnego czerwonego kapturka na kulę haka, która będzie widoczna dla większości innych uczestników ruchu drogowego.

Kwestią sporną, która budzi wiele emocji wśród kierowców jest stłuczka nie z naszej winy. W przypadku, kiedy na terenie Niemiec inny kierowca uderzy w tył posiadanego pojazdu z zamontowanym hakiem, istnieje duża szansa, że koszty naprawy po części pokrywa poszkodowany kierowca. Dlaczego? Firma ubezpieczeniowa może oczekiwać od właściciela uszkodzonego auta pokrycia znacznych kosztów tłumacząc, że niezdemontowany hak był czynnikiem powodującym większe uszkodzenia. Hak holowniczy jest wygodnym i komfortowym rozwiązaniem, które umożliwia podróżowanie po trasach Unii Europejskiej bez większych problemów. Należy jednak pamiętać, że każdy kraj ma swoje przepisy, które należy respektować i przestrzegać. Jeśli nie posiadasz odpowiedniej wiedzy jak wygląda podróżowanie auta z hakiem w kraju, do którego się wybierasz – zdemontuj go, jeśli nie ciągniesz na nim przyczepki samochodowej

Pokaż więcej wpisów z Listopad 2019
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel