Jazda z przyczepką samochodową w mieście - zasady i techniki
Przyczepka samochodowa – jak z nią podróżować?
Przyczepka samochodowa jest rozwiązaniem na które coraz częściej decydują się kierowcy. Może wynikać to z faktu, że jej użytkowanie jest możliwe przez wiele lat i sprawdza się w wielu sytuacjach. Możemy dzięki niej przetransportować meble, towary budowlane, gruz, a nawet materiały sypkie. Szczególnie teraz, w okresie wakacyjnym jej przydatność może być jeszcze większa. Spakowanie grilla, mebli ogrodowych, a nawet pontonu i akcesoriów wakacyjnych jest możliwe dzięki przyczepie samochodowej! Wszystko przewieziesz za jednym razem zaoszczędzając miejsce w swoim samochodzie. Podłączenie przyczepki wydaje się być stosunkowo proste jednak problem może pojawiać się wtedy, kiedy będziemy pierwszy raz z nią podróżować. W poniższym artykule dowiesz się, jak prowadzić pojazd z podłączoną przyczepą samochodową, jak wygląda manewr cofania, jak odpowiednio załadować przyczepę samochodową oraz czego nie robić podczas jazdy.
Jak jeździć z przyczepą samochodową po mieście?
Po pierwsze należy pamiętać o tym, że pojazd wraz z podłączoną do niego przyczepą samochodową zajmuje więcej powierzchni na drodze, co może być utrudnieniem zarówno dla kierowcy, jak i innych uczestników ruchu drogowego. W takiej sytuacji, koniecznością jest dopasowanie lusterek bocznych do auta, aby mieć jak najlepszą widoczność tego, co dzieje się za pojazdem i po jego bokach. Po drugie miej na uwadze manewr skręcania. Pamiętaj, aby wchodzić szerzej w zakręty posiadanym pojazdem, dzięki czemu przyczepka wykona ten sam manewr bez ścinania zakrętu. Jeśli planujesz skręcać w prawo, to powinieneś trzymać się lewej krawędzi, dzięki czemu zyskasz pewność, że na odpowiednim pasie znajdzie się zarówno pojazd, jak i przyczepka. To samo działa podczas skrętu w lewo – podjedź skrajnie do prawej krawędzi i rozpocznij manewr skręcania. Po trzecie wyprzedzanie, właściwie moglibyśmy napisać, że jest to kwestia najważniejsza. Jak wyprzedzać inny pojazd mając podłączoną przyczepkę samochodową? Jeśli decydujesz się na wyprzedzanie upewnij się, że masz wystarczająco dużo czasu, aby wykonać ten manewr w bezpieczny sposób. Pamiętaj, że prędkość pojazdu jest zmniejszona przez holowaną przyczepę, dlatego sam proces wyprzedzania będzie wydłużony.
Co zrobić z hakiem holowniczym wyjeżdżając za granicą?
Kończąc manewr zjedź na prawy pas dalej, niż jakbyś robił to samym pojazdem. Zjeżdżając za szybko możesz zahaczyć przyczepą o drugi pojazd. Kolejny aspekt, to poruszanie się zestawem pojazdów w ruchu miejskim. Jazda z przyczepą przy największym natężeniu w mieście może być problematyczna, szczególnie jeżeli w grę wchodzą skrzyżowania. Jeśli widzisz dużo aut przed sobą na skrzyżowaniu, najlepiej poczekać, żeby zrobiło się więcej miejsca. Decydując się na wjazd na zatłoczone skrzyżowanie nie masz pewności czy Twoja przyczepa nie zagrodzi komuś innemu drogi i nie zablokuje płynności w ruchu. Kolejna kwestia to parkowanie pojazdu z przyczepką. Zadanie zdaje się być dużo prostsze niż cofanie, o którym napiszemy w dalszej części artykułu. Zaparkować możesz w każdym dozwolonym do tego miejscu. Nikt nie może zgłaszać takich pojazdów, wypisywać mandatów, jeśli przyczepa stoi zgodnie z prawem, w miejscu do tego wyznaczonym, i jeśli jej gabaryty nie uniemożliwiają innym pojazdom poruszania się po parkingu, manewrowania czy wymijania Twojego zespołu pojazdów.
Cofanie z przyczepką samochodową
Podstawowa zasada: przyczepka potrzebuje więcej czasu (w zależności od jej wielkości) zanim zacznie skręcać. W jaki sposób przygotować się do tego manewru? Ustaw swój zestaw pojazdów prosto, aby mieć z tyłu docelowe miejsce parkowania. W pewien sposób powinno to ułatwić cofanie. Dla zwiększenia bezpieczeństwa tego manewru, posłużmy się przykładem. Wyobraź sobie, że kierownica pojazdu, to górne i dolne koła przyczepy. Wystarczy, że podzielisz kierownicę na dwie części. Góra kierownicy odpowiada za manewr kół z przodu przyczepy, a dół kierownicy wpływa na tylne koła przyczepki. Aby prosto cofać popuszczaj delikatnie sprzęgło i trzymaj dół kierownicy. Rozglądaj się w oba lusterka, żeby widzieć, czy na pewno zmieścisz się docelowe miejsce. Co w sytuacji, kiedy musisz dokonywać skrętów podczas jazdy w tył? Zacznij od tego samego schematu, jak podczas cofania na wprost z jednym wyjątkiem. Jeżeli będziesz chciał, aby przyczepa skręcała w lewo, bardzo delikatnie kręć kierownicą w prawą stronę. Po chwili zauważysz w lusterkach bocznych, że Twoja przyczepa zacznie skręcać. Pamiętaj o wyczulonych ruchach, nie przyśpieszaj, nie kręć szybko kierownicą. Im wolniej, tym lepiej. Każdą kontrę robimy w przeciwnym kierunku do którego skręcamy. Jeżeli cofamy w lewo i przyczepa zjeżdża za bardzo – kręcimy delikatnie w prawo. Zagrożenia, które są związane z tym manewrem, to przede wszystkim zbyt duże złamanie się przyczepy podczas cofania. W takiej sytuacji, podjedź swoim pojazdem prosto na tyle, aby przyczepa ponownie znalazła się bezpośrednio za Twoim pojazdem i spróbuj jeszcze raz. Im więcej wykonasz manewrów tego rodzaju, tym szybciej zdobędziesz wprawę.
Jak odpowiednio załadować przyczepkę samochodową?
Przede wszystkim równomierne rozłożenie towaru na przyczepie, to podstawa. Najlepiej, aby ciężki ładunek pakować na środku, ponieważ nacisk kładziony na środek nie obciąży ani tyłu ani przodu przyczepy. Co by było, jeśli ciężki ładunek byłby ustawiony na tyle przyczepki? Może nastąpić wtedy kołysanie wzdłużne, czyli przez zbyt duży nacisk na tylne koła, przód mógłby lekko się unosić i wprowadzać w drgania cały pojazd. W przypadku ciężkiego załadunku na przodzie przyczepki, sprawiamy, że nadmiernie obciążamy hak holowniczy. Nadmierne eksploatowanie go spowoduje, że jego użytkowanie będzie krótsze. Towar ciężki na środku, lżejsze załadunki na tył i przód przyczepy. Pamiętaj, aby nie przeładować swojej przyczepki samochodowej, ponieważ nie tylko grozi to mandatem, ale może zagrażać to Tobie i innym pasażerom. Więcej informacji o tym, jak odpowiednio zapakować bagaż, możesz znaleźć w naszym poprzednim artykule: Jak zapakować odpowiednio bagaż.
Czego nie wolno robić podczas jazdy z przyczepką samochodową?
Najważniejsze, to nie przekraczać dozwolonej prędkości. Wynika to z tego, że przyczepka samochodowa może się odczepić i spowodować poważne zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego. Zgodnie z przepisami, zespół pojazdów w terenie zabudowanym może jechać z prędkością 50km/h (po 23:00 z prędkością 60km/h). Jeśli planujesz podróż po autostradzie, to dopuszczalna prędkość wynosi 80km/h, tak jak w przypadku drogi ekspresowej. Jeżeli będzie wzniesienie, nigdy nie zjeżdżaj z niego „na luzie”, zawsze wrzuć bieg i pilnuj, aby prędkość podczas zjazdu nie była zbyt duża. Nie przeładowuj przyczepki samochodowej, ponieważ grozi to mandatem, oraz kontroluj wszelkie manewry przez lusterka boczne, żeby nie uszkodzić ani przyczepy ani innych samochodów osobowych. Życzmy powodzenia i szerokości dla każdego początkującego, jak i wprawionego kierowcy!