Choose your language
and country
bułgarski
czeski
duński
niemiecki
grecki
angielski
hiszpański
estoński
francuski
włoski
litewski
łotewski
niderlandzki
norweski
portugalski
rumuński
słowacki
słoweński
szwedzki
ukraiński
Darmowa dostawa od 500,00 zł

Osie do przyczep samochodowych - typy, rodzaje, budowa i zalety osi skrętnych

2022-08-02
Osie do przyczep samochodowych - typy, rodzaje, budowa i zalety osi skrętnych

Osie do przyczep samochodowych - typy i rodzaje osi

Osie skrętne to najpopularniejsze rozwiązanie do przyczep i lawet samochodowych. Osie niezależnie od ich typu i budowy, stanowią podstawę układu jezdnego przyczepy, natomiast to budowa osi determinuje przeznaczenie do danego typu przyczepy.

Oś skrętna charakteryzuje się mocną konstrukcją, skupioną na zapewnieniu jak najwyższego poziomu tłumienia drgań i komfortu jazdy.

Jak działa oś skrętna?

Skuteczna praca osi skrętnej możliwa jest przez dopasowany układ gumowych wałków skrętnych z drążkiem i obudową. W trakcie jazdy oś skrętna pracuje na zasadzie ściskania i odkształcania wysokoelastycznej gumy wprasowanej pomiędzy stalową obudowę osi a wewnętrzny wałek, który połączony jest bezpośrednio z wahaczem wleczonym. Wałek i obudowa osi są dopasowane i wyprofilowane względem siebie.

Układ jezdny oparty na osi skrętnej pozwala na uzyskanie niskiego progu załadunku przyczepy samochodowej jednocześnie zapewniając wygodną jazdę.

Oś skrętna - zalety

Układy jezdne przyczep samochodowych oparte o osie skrętne świadczą o wysokiej jakości komponentów stosowanych do budowy przyczep oraz przemyślanej konstrukcji nastawionej na największe trudy użytkowania.

Bezpieczeństwo jazdy i komfort nawet przy pełnym dopuszczalnym obciążeniu zapewnia amortyzacja na wałkach gumowych, który wraz z całym podzespołem jakim jest oś skrętna, nie wymaga konserwacji!

Wspomniana wygoda i bezpieczeństwo są wynikiem pracy niezależnego zawieszenia kół oraz wysoki współczynnik tłumienia drgań, co w opcji rozszerzonej - z dodatkowymi amortyzatorami, pozwala na uzyskanie ponadstandardowej jakości jazdy i kontroli nad holowaną przyczepą.

Co więcej, czołowi producenci osi zapewniają szeroką gamę części do przyczep. Dzięki dostosowaniu do praktycznie każdego wymiaru przyczep, możesz dobrać oś i jej rozstaw montażowy z szerokiej oferty osi AL-KO lub KNOTT.

Zabezpieczenie antykorozyjne to podstawa

Osie skrętne firm AL-KO i KNOTT omawiane w tekście charakteryzują się wysoką trwałością i odpornością na korozję. Zważywszy na fakt, iż oś jest szczególnie narażona na rdzę poprzez bezpośredni kontakt z wodą i zanieczyszczeniami, producenci dokładają wszelkich starań by projektowane osie przetrwały jak najdłużej w trudach codziennej eksploatacji.

Istnieje kilka znaków wskazujących, kiedy należy wymienić szczęki hamulcowe:

Budowa osi niezależnie od producenta, co do zasady opiera się na podobnych założeniach. Szczegół tkwi w zastosowanych powłokach zabezpieczających żywotne elementy osi. Istotną cechą osi AL-KO i KNOTT jest przemyślana konstrukcja przy użyciu wysokiej jakości podzespołów. Przykładowo, osie wiodących producentów charakteryzuje między innymi profil osi z ocynkowanej stali, głęboko tłoczona tarcza kotwiczna cynkowana galwanicznie lub powlekana proszkowo oraz lakierowany wahacz osi.

Pod względem mechanicznym użyte kulowe łożyska kompaktowe są bezobsługowe w całym gwarantowanym okresie użytkowania, czyli przez 250 tysięcy kilometrów!

Osie skrętne - typy i rodzaje

Dobór szczęk do bębna hamulcowego jest stosunkowo prosty. Szeroki wybór zamienników szczęk determinuje ich niską cenę. Ponadto istnieją auta, w których bębny hamulcowe są kompatybilne z modelami innych marek, co dodatkowo sprzyja wysokiej podaży i niskim cenom szczęk tudzież innych części zamiennych do hamulców bębnowych.

Osie możemy podzielić na kilka grup w zależności od budowy lub ich przeznaczenia.

Osie hamowane przeznaczone są do przyczep ciężkich, czyli o dopuszczalnej masie całkowitej w przedziale 750 kg do 3500 kg. Osie hamowane wyposażone są w wzmocnione podzespoły oraz układ bębna hamulcowego wraz z cięgnami i orczykiem. Pozwala to na precyzyjne sterowanie - hamowanie przyczepą podczas jazdy. Podstawą hamowanej osi skrętnej jest hamulec bębnowy. Standardowo osie hamowane dopasowane są do felg o rozstawie montażowym 5 x 112 cm. W tym przypadku hamowany układ jezdny stosuje się do lawet, platform, ciężkich przyczep budowlanych.

Osie niehamowane są pozbawione hamulca. Hamowanie przyczepki samochodowej opiera się wyłącznie na układzie hamowania pojazdu holującego. W porównaniu do modeli hamowanych, osie niehamowane są tańsze i prostsze w budowie, co nie ujmuje im trwałości i wytrzymałości. Ich głównym przeznaczeniem są przyczepy lekkie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 750 kg.

Gdzie kupić części do przyczep samochodowych?

Jeżeli szukasz części do przyczep, szerokiej gamy akcesoriów, instalacji elektrycznych, lamp, pasów transportowych i osi, zapraszamy do sklepu internetowego unitrailer.pl. U nas znajdziesz bogatą ofertę wysokiej jakości części do przyczep samochodowych uznanyh producentów.

Pokaż więcej wpisów z Sierpień 2022

Polecane

pixel