Choose your language
and country
bułgarski
czeski
duński
niemiecki
grecki
angielski
hiszpański
estoński
francuski
włoski
litewski
łotewski
niderlandzki
norweski
portugalski
rumuński
słowacki
słoweński
szwedzki
ukraiński
Darmowa dostawa od 500,00 zł

Dlaczego przyczepka skacze?

2021-04-07

Wszystko zależy od zawieszenia

Najpopularniejsze i jednocześnie najmniej problematyczne produkcji przyczep samochodowych jest zawieszenie oparte na zintegrowanej z wahaczami osi z gumowymi wałkami skrętnymi jako elementami resorującymi. Brzmi skomplikowanie a tak naprawdę cały układ jest prosty i bezobsługowy.

Z technicznego punktu widzenia

Firmy produkujące osie do przyczep stosują dwa rozwiązania: oś korpusu ma przekrój sześciokątny a wewnątrz osadza się rurę wahacza o trójkątnym profilu albo oś ma przekrój kwadratowy i kwadratowy jest też profil rury wewnętrznej wahacza. Oczywiście rury wahacza mają mniejszą „średnicę” od korpusu osi. Wolna przestrzeń wypełniona jest gumowymi wałkami, ograniczającymi ruch wahacza w obu kierunkach względem osi.

Typowe zawieszenie w samochodzie składa się z dwóch podstawowych elementów: resorującego (resor, sprężyna lub drążek skrętny) i tłumiącego (amortyzator). Mówiąc wprost, element odpowiadający za resorowanie koła wyłapuje nierówność drogi i odkształca się. Ponieważ siła działa w „obie strony” ten sam element oddaje tą pochłoniętą energię i powraca dynamicznie do pierwotnego kształtu. Aby spowolnić tą dynamikę stosuje się amortyzator, którego zadaniem jest wytłumienie tego ruchu.

Dlaczego przyczepka skacze?

W zawieszeniu najprostszych przyczepek zazwyczaj stosuje się tylko element resorujący w postaci wałków gumowych zintegrowanych w osi albo oś z resorami piórowymi. Całość jest zazwyczaj sztywno zestrojona i przygotowana do pracy pod dużym obciążeniem. Różnica masy pustej i obciążonej przyczepy jest znaczna a proste zawieszenie praktycznie nie pracuje pod małym obciążeniem.

W całym zjawisku podskakiwania przyczepki, nie pomagają także same koła. W zależności od modelu przyczepy, producent stosuje małe wzmocnione opony, które mocno napompowane robią się twarde i nie amortyzują nierówności. Nie pomaga nawet „duży balon” większych kół, wysoka opona również nie tłumi nierówności a wręcz czasem, swoją sprężystością, zwiększa amplitudę „podskakiwania".

Receptą na rozwiązanie problemu podskakiwania jest zakup przyczepki wyposażonej w amortyzatory lub zamontowanie ich, jeżeli jest to możliwe, do przyczepy którą już posiadamy. Dotyczy to zarówno przyczep na osi z wałkami gumowymi jak i tych na resorach.

Najlepszym zawieszeniem w przyczepach, podobnie jak w samochodach, jest to oparte na niezależnych wahaczach wyposażonych w amortyzator i sprężynę przy każdym kole. Przyczepy takie prowadzą się znakomicie, niezależnie od obciążenia czy stosowanych kół.

Pokaż więcej wpisów z Kwiecień 2021

Polecane

pixel