Dlaczego przyczepka skacze?

2021-04-07
Dlaczego przyczepka skacze?

Wszystko zależy od zawieszenia. Najpopularniejsze i jednocześnie najmniej problematyczne  produkcji przyczep samochodowych jest zawieszenie oparte na zintegrowanej z wahaczami osi z gumowymi wałkami skrętnymi jako elementami resorującymi. Brzmi skomplikowanie a tak naprawdę cały układ jest prosty i bezobsługowy.

Z technicznego punktu widzenia.

Firmy produkujące osie do przyczep stosują dwa rozwiązania: oś korpusu ma przekrój sześciokątny a wewnątrz osadza się rurę wahacza o trójkątnym profilu albo oś ma przekrój kwadratowy i kwadratowy jest też profil rury wewnętrznej wahacza. Oczywiście rury wahacza mają mniejszą „średnicę” od korpusu osi. Wolna przestrzeń wypełniona jest gumowymi wałkami, ograniczającymi ruch wahacza w obu kierunkach względem osi.

Typowe zawieszenie w samochodzie  składa się z dwóch podstawowych elementów: resorującego (resor, sprężyna lub drążek skrętny) i tłumiącego (amortyzator).  Mówiąc wprost, element odpowiadający za resorowanie koła wyłapuje nierówność drogi i odkształca się. Ponieważ siła działa w „obie strony” ten sam element oddaje tą pochłoniętą energię i powraca dynamicznie do pierwotnego kształtu. Aby spowolnić tą dynamikę stosuje się amortyzator, którego zadaniem jest wytłumienie tego ruchu. 

 

Dlaczego przyczepka skacze?

W zawieszeniu najprostszych przyczepek zazwyczaj stosuje się tylko element resorujący w postaci wałków gumowych zintegrowanych w osi albo oś z resorami piórowymi. Całość jest zazwyczaj sztywno zestrojona i przygotowana do pracy pod dużym obciążeniem. Różnica masy pustej i obciążonej przyczepy jest znaczna a proste zawieszenie praktycznie nie pracuje pod małym obciążeniem.

 

W całym zjawisku podskakiwania przyczepki, nie pomagają także same koła.  W zależności od modelu przyczepy, producent stosuje małe wzmocnione opony, które mocno napompowane robią się twarde i nie amortyzują nierówności. Nie pomaga nawet „duży balon” większych kół, wysoka opona również nie tłumi nierówności a wręcz czasem, swoją sprężystością, zwiększa amplitudę „podskakiwania".

Receptą na rozwiązanie problemu podskakiwania jest zakup przyczepki wyposażonej w amortyzatory lub zamontowanie ich, jeżeli jest to możliwe, do przyczepy którą już posiadamy. Dotyczy to zarówno przyczep na osi z wałkami gumowymi jak i tych na resorach.  

Najlepszym zawieszeniem w przyczepach, podobnie jak w samochodach, jest to oparte na niezależnych wahaczach wyposażonych w amortyzator i sprężynę przy każdym kole. Przyczepy takie prowadzą się znakomicie, niezależnie od obciążenia czy stosowanych kół.

Pokaż więcej wpisów z Kwiecień 2021
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel