Masz pytanie? Zadzwoń: +48 22 100 20 47
Publikacja:2025-05-09
Udostępnij na:

Jak zamontować resory do przyczepki?

Jak zamontować resory do przyczepki?

Jak zamontować resory do przyczepki?


Resory są jednym z kluczowych elementów, jeśli chodzi o konstrukcję przyczepy. Ich zadaniem jest pochłanianie drgań wywołanych przez nierówności terenu. Sprawia to, że nie są one w całości przenoszone w kierunku nadwozia, lecz częściowo tłumione. Od ich rodzaju i jakości zależy poziom amortyzacji i komfort przewozu ładunku.

Czym są resory?


Są to sprężyste elementy przyczepy, które ją stabilizują oraz pozwalają na pochłanianie większości wstrząsów generowanych podczas jazdy. Składają się z piór połączonych opaskami stalowymi.


Dzięki pochłanianiu wstrząsów, pozwalają zadbać nie tylko o ładunek, ale również o zawieszenie, zaczep, dyszel oraz pozostałe części przyczepy. Ich konstrukcja sprawia, że lepszy efekt pracy resorów zauważalny jest kiedy współpracują z amortyzatorami, które spowalniają i stabilizują ich pracę. Ze względu na charakterystykę ich pracy, pióra nie mogą być zespolone ze sobą zbyt sztywno.

Zastosowanie i zasada działania


Resory stosowane są w wielu rodzajach pojazdów mechanicznych. Ze względu na dużą nośność i trwałość używane są w ciężarówkach, autobusach, maszynach rolniczych, przyczepach i starszych modelach aut dostawczych. W autach osobowych stawia się raczej na amortyzatory połączone z różnymi rodzajami zawieszenia (m.in. sprężynowe i pneumatyczne).


Zasada działania resorów opiera się na przyjmowaniu obciążenia i drgań w trakcie jazdy. Odbywa się to poprzez uginanie się resora przy najechaniu na przeszkodę, ściśnięciu piór ułożonych w łuk i oddaniu energii na zasadzie sprężynowania.

Rodzaje resorów


W zależności od ilości piór, wielkości oraz poziomu elastyczności możemy wyróżnić wiele typów resorów. Oto najpopularniejsze z nich:


  • Piórowe - najpopularniejszy typ. Wykonane są z kilku stalowych płaskowników o różnej długości. Łączy je obejma lub śruba. Resory piórowe mocowane są do ramy oraz osi pojazdu. Ich właściwości, takie jak odporność na przeciążenia i prosta budowa sprawiają, że zdaniem wielu użytkowników ten rodzaj resora najlepiej zdaje egzamin w przyczepkach oraz samochodach ciężarowych, w których przewiduje się załadowanie dużego obciążenia. Wadą resorów piórowych jest mała elastyczność przy niewielkich obciążeniach, co może skutkować podskakiwaniem i zmniejszoną stabilnością przyczepki przy jeździe bez ładunku. Kup resory piórowe na Unitrailer.pl.
  • Paraboliczne - składają się z 1-3 piór różnej grubości. Są bardziej elastyczne i generują mniej hałasu, niż resory piórowe, ale mają mniejszą odporność na przeciążenia i są droższe w serwisowaniu.
  • Poprzeczne - starszy model. Składa się z pojedynczego resora montowanego prostopadle do osi pojazdu i pracuje jako jeden element resorujący dla obu stron zawieszenia. Jest mniejszy, niż dwa poprzednie rodzaje resorów i łatwiejszy do zastosowania w pojazdach z ramą. Jego wadami są brak kontroli indywidualnej nad każdą z opon oraz brak tłumienia sił bocznych.
  • Kompozytowe - nowoczesne, jednopiórowe resory wykonane z tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknem szklanym lub węglowym. Łączą lekkość i elastyczność, są jednak drogie, mają niską nośność i są skomplikowane w naprawie. Stosowane są w nowoczesnych, lekkich samochodach.

W przyczepkach lekkich rolę amortyzacji pełnią często gumowe odboje. Są one lżejsze i maja prostszą konstrukcję, jednak znacznie gorzej tłumią wibracje, są mniej wytrzymałe i prezentują znacznie niższy komfort prowadzenia. Z tych względów jest to rozwiązanie stosowane coraz rzadziej.


Pamiętaj by dobierać rodzaj resorów zgodnie z homologacją Twojej przyczepy!

resory do przyczepy samochodowej

Montowanie resorów w przyczepie - jak to zrobić?


Aby zamontować resory należy odpowiednio przygotować podwozie przyczepki, czyli oczyścić ją z wszelkich zanieczyszczeń. Następnie należy zmierzyć rozstaw otworów montażowych i sprawdzić czy zgadzają się z wymiarami resorów. Jeśli otworów nie ma - należy je nawiercić. Jeśli rama jest cienka, warto wzmocnić ją dodatkowymi blachami.


Kolejnym krokiem jest montaż przednich i tylnych uchwytów oraz włożenie gum dystansujących/tulei. Zazwyczaj przednie uchwyty są nieruchome, tylne natomiast - wahliwe.


W następnym kroku przystępujemy bezpośrednio do montażu resorów w uchwytach (najdłuższym piórem do przodu). Śruba centralna powinna znajdować się pod belką osi. Śrub nie należy dokręcać do końca, dopóki pojazd nie zostanie opuszczony na koła.


Po zamontowaniu resorów należy położyć nad nimi oś i zamontować obejmy resoru. Ważne jest zachowanie symetrii. Często praktykowane jest również montowanie resorów nad osią. Nie zalecamy tego rodzaju montażu, ponieważ wypływa to na wysokość przyczepki, która przestaje być wypoziomowana, co w przypadku załadunku generuje większy nacisk na hak samochodu.


Po opuszczeniu przyczepki dokręć śruby i sprawdź, czy resory pracują symetrycznie i czy nie są zbyt sztywne lub luźne. Jeśli wszystko jest w porządku - możesz ruszać w trasę! Pamiętaj o ponownym dokręceniu śrub po przejechaniu ok 150 km.

Jak dbać o resory?


Ważne jest by regularnie robić przegląd stanu resorów. Należy monitorować ich zużycie i interweniować jeśli sprzęt wydaje niecodzienne dźwięki.

Przed podłączeniem pralki w nowym miejscu


Czy przyczepka musi mieć system amortyzujący?

Nie, zgodnie z przepisami do ruchu drogowego mogą zostać dopuszczone przyczepki bez żadnego systemu amortyzującego. Nie zalecamy jednak takiego rozwiązania, z uwagi na szybką eksploatację przyczepy i możliwość uszkodzenia przewożonego ładunku.


Czy przyczepka musi mieć osobną tablicę rejestracyjną?

Brak silnika nie zwalnia z potrzeby rejestracji. Każda przyczepa musi mieć własną rejestrację, zamontowaną z tyłu w wyznaczonym miejscu. Za brak tablicy rejestracyjnej policja może nałożyć mandat oraz zatrzymać dowód rejestracyjny Twojego samochodu.


Czy amortyzatory można stosować zamiennie z resorami?

Nie. Amortyzatory zwiększają komfort jazdy i zmniejszają odczuwanie nierówności terenu, ale nie mogą działać jako samodzielny system amortyzujący. Sprawdź ofertę amortyzatorów na Unitrailer.pl.

pixel