Masz pytanie? Zadzwoń: +48 22 100 20 47
Publikacja:2022-08-02
Udostępnij na:

Osie do przyczep samochodowych - typy, rodzaje, budowa i zalety osi skrętnych

Osie do przyczep samochodowych - typy, rodzaje, budowa i zalety osi skrętnych

Osie do przyczep samochodowych - typy i rodzaje osi


Osie skrętne to najpopularniejsze rozwiązanie do przyczep i lawet samochodowych. Osie niezależnie od ich typu i budowy, stanowią podstawę układu jezdnego przyczepy, natomiast to budowa osi determinuje przeznaczenie do danego typu przyczepy.

Oś skrętna charakteryzuje się mocną konstrukcją, skupioną na zapewnieniu jak najwyższego poziomu tłumienia drgań i komfortu jazdy.

Jak działa oś skrętna?


Skuteczna praca osi skrętnej możliwa jest przez dopasowany układ gumowych wałków skrętnych z drążkiem i obudową. W trakcie jazdy oś skrętna pracuje na zasadzie ściskania i odkształcania wysokoelastycznej gumy wprasowanej pomiędzy stalową obudowę osi a wewnętrzny wałek, który połączony jest bezpośrednio z wahaczem wleczonym. Wałek i obudowa osi są dopasowane i wyprofilowane względem siebie.


Układ jezdny oparty na osi skrętnej pozwala na uzyskanie niskiego progu załadunku przyczepy samochodowej jednocześnie zapewniając wygodną jazdę.

osie do przyczep samochodowych
oś do przyczepki

Oś skrętna - zalety


Układy jezdne przyczep samochodowych oparte o osie skrętne świadczą o wysokiej jakości komponentów stosowanych do budowy przyczep oraz przemyślanej konstrukcji nastawionej na największe trudy użytkowania.


Bezpieczeństwo jazdy i komfort nawet przy pełnym dopuszczalnym obciążeniu zapewnia amortyzacja na wałkach gumowych, który wraz z całym podzespołem jakim jest oś skrętna, nie wymaga konserwacji!

Wspomniana wygoda i bezpieczeństwo są wynikiem pracy niezależnego zawieszenia kół oraz wysoki współczynnik tłumienia drgań, co w opcji rozszerzonej - z dodatkowymi amortyzatorami, pozwala na uzyskanie ponadstandardowej jakości jazdy i kontroli nad holowaną przyczepą.


Co więcej, czołowi producenci osi zapewniają szeroką gamę części do przyczep. Dzięki dostosowaniu do praktycznie każdego wymiaru przyczep, możesz dobrać oś i jej rozstaw montażowy z szerokiej oferty osi AL-KO lub KNOTT.

przyczepa Unitrailer
Unitrailer osie

Zabezpieczenie antykorozyjne to podstawa


Osie skrętne firm AL-KO i KNOTT omawiane w tekście charakteryzują się wysoką trwałością i odpornością na korozję. Zważywszy na fakt, iż oś jest szczególnie narażona na rdzę poprzez bezpośredni kontakt z wodą i zanieczyszczeniami, producenci dokładają wszelkich starań by projektowane osie przetrwały jak najdłużej w trudach codziennej eksploatacji.

Istnieje kilka znaków wskazujących, kiedy należy wymienić szczęki hamulcowe:


Budowa osi niezależnie od producenta, co do zasady opiera się na podobnych założeniach. Szczegół tkwi w zastosowanych powłokach zabezpieczających żywotne elementy osi. Istotną cechą osi AL-KO i KNOTT jest przemyślana konstrukcja przy użyciu wysokiej jakości podzespołów. Przykładowo, osie wiodących producentów charakteryzuje między innymi profil osi z ocynkowanej stali, głęboko tłoczona tarcza kotwiczna cynkowana galwanicznie lub powlekana proszkowo oraz lakierowany wahacz osi.


Pod względem mechanicznym użyte kulowe łożyska kompaktowe są bezobsługowe w całym gwarantowanym okresie użytkowania, czyli przez 250 tysięcy kilometrów!

szczęki hamulcowe Unitrailer
oś skrętna

Osie skrętne - typy i rodzaje


Dobór szczęk do bębna hamulcowego jest stosunkowo prosty. Szeroki wybór zamienników szczęk determinuje ich niską cenę. Ponadto istnieją auta, w których bębny hamulcowe są kompatybilne z modelami innych marek, co dodatkowo sprzyja wysokiej podaży i niskim cenom szczęk tudzież innych części zamiennych do hamulców bębnowych.

Osie możemy podzielić na kilka grup w zależności od budowy lub ich przeznaczenia.


Osie hamowane przeznaczone są do przyczep ciężkich, czyli o dopuszczalnej masie całkowitej w przedziale 750 kg do 3500 kg. Osie hamowane wyposażone są w wzmocnione podzespoły oraz układ bębna hamulcowego wraz z cięgnami i orczykiem. Pozwala to na precyzyjne sterowanie - hamowanie przyczepą podczas jazdy. Podstawą hamowanej osi skrętnej jest hamulec bębnowy. Standardowo osie hamowane dopasowane są do felg o rozstawie montażowym 5 x 112 cm. W tym przypadku hamowany układ jezdny stosuje się do lawet, platform, ciężkich przyczep budowlanych.


Osie niehamowane są pozbawione hamulca. Hamowanie przyczepki samochodowej opiera się wyłącznie na układzie hamowania pojazdu holującego. W porównaniu do modeli hamowanych, osie niehamowane są tańsze i prostsze w budowie, co nie ujmuje im trwałości i wytrzymałości. Ich głównym przeznaczeniem są przyczepy lekkie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 750 kg.

oś hamowana
oś niehamowana

Osie możemy podzielić na kilka grup w zależności od budowy lub ich przeznaczenia.


Jeżeli szukasz części do przyczep, szerokiej gamy akcesoriów, instalacji elektrycznych, lamp, pasów transportowych i osi, zapraszamy do sklepu internetowego unitrailer.pl. U nas znajdziesz bogatą ofertę wysokiej jakości części do przyczep samochodowych uznanych producentów.

Polecane

pixel