Przepisy i wymogi techniczne przyczepki samochodowej - porady

Obowiązujące zasady ciągnięcia przyczepki samochodowej
Dla wielu kierowców nieustannie zmieniające się przepisy prawne są nie lada problemem. Przez zawiły język ciężko przychodzi ich interpretowanie, dlatego w poniższym artykule postaramy się wyjaśnić wszystkie aspekty prawne związane z ciągnięciem przyczepy na haku. Postaramy się wyjaśnić czym jest DMC pojazdu, jakie są wymogi prawne, do czego służy ViaTOLL? Kto może prowadzić przyczepę i czym charakteryzują się przyczepy ciężkie? Te i wszelkie inne wątpliwości postaramy się wyjaśnić w taki sposób, aby dla każdego był zrozumiałe.
Dopuszczalna masa całkowita pojazdu i dopuszczalna masa całkowita przyczepy
Zacznijmy od wyjaśnienia tego, co oznacza skrót DMC. DMC jest pojęciem masy używanym w przepisach prawnych. Jest to tzw. dopuszczalna masa całkowita, czyli najprościej ujmując, jest to największa określona masa pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem dopuszczonym do poruszania się po drodze. DMC stanowi najważniejszą wartość w świetle prawa i wszelkie próby manipulowania z parametrami DMC mogą być nie tylko karalne, ale mogą zagrażać uczestnikom ruchu drogowego. Aby uporać się z wszelkimi niejasnościami, z pomocą przychodzi dowód rejestracyjny posiadanego pojazdu, i zawarte w nim dwie rubryki: „O.2.” oraz „O.1.”. Rubryka w kodzie O.1. odnosi się do dopuszczalnej masy całkowitej przyczepki z hamulcem najazdowym. Rubryka „O.2.” informuje nas o dopuszczalnej masie całkowitej przyczepki samochodowej bez hamulca najazdowego. W przypadku posiadanej przyczepki też jest możliwe, aby sprawdzić jej DMC. W takiej sytuacji analogicznie korzystamy z informacji zawartych w dowodzie rejestracyjnym. „F.1” oznacza maksymalną masę całkowitą pojazdu, wyłączając motocykle i motorowery podaną w kg. Pozycja „F.2” odnosi się do dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu. Jeżeli chcesz samodzielnie określić, jaką przyczepkę możesz holować, pamiętaj, że w większości sytuacji pozycja F.2 (DMC przyczepy), nie może być większa od podanej ilości pod pozycją „O.1.” w dowodzie rejestracyjnym.
Kiedy mogę ciągnąć przyczepę posiadając kategorię B? – przepisy prawne
Wbrew powszechnej opinii, istnieje możliwość ciągnięcia przyczepy powyżej 750 kg posiadając jedynie prawo jazdy kategorii B. Wyjaśniamy krok po kroku, prawne aspekty związane z posiadaniem prawa jazdy kategorii B. Po pierwsze, najczęściej praktykowana forma ciągnięcia przyczepy samochodowej, to posiadane auto do 3,5t i podłączona do niego przyczepa lekka do 750 kg (tzw. przyczepa lekka). Druga możliwość, to samochód osobowy wraz z przyczepą o DMC większym niż 750kg, z jednym zastrzeżeniem, że cały zestaw nie przekracza 3,5t. Istnieje jeszcze trzecia opcja, która jest związana z wyrobieniem kodu 96. Umożliwia on połączenie samochodu z przyczepką, nawet jeśli DMC zestawu przekracza 3,5t, ale jest mniejsze niż 4250 kg. Obrazując to jeszcze prościej: W poniższych przypadkach mamy możliwość prowadzenia pojazdu posiadając tylko kategorię B.
- Samochód osobowy do 3,5t + przyczepa lekka z DMC do 750 kg.
- Samochód osobowy +przyczepa powyżej 750 kg (określana jako ciężka) możliwa kategoria B, jeżeli zestaw pojazdów (samochód + przyczepka) nie przekraczają 3,5t.
- Samochód osobowy + przyczepa powyżej 750kg, przy czym dopuszczalna masa całkowita takiego zestawu pojazdów przekracza 3,5t, ale nie przekracza 4250 kg. Warunek jest taki, że aby skorzystać z takiej możliwości trzeba mieć wyrobiony kod 96.
DMC przyczep ciężkich
Przyczepy ciężkie, to takie których dopuszczalna masa całkowita mieści się w przedziale od 750kg do 3,5t. Są to pojazdy holownicze, które wymagają już od kierowców posiadania prawa jazdy kategorii B+E, z jednym wyjątkiem, o którym pisaliśmy powyżej. Po drugie przyczepy ciężkie charakteryzują się tym, że posiadają hamulec najazdowy. Jak zatem najprościej wyjaśnić kwestię związaną z tym, kto może do swojego auta podłączyć przyczepę ciężką? Każdy, kto chce holować przyczepę ciężką, powinien posiadać prawo jazdy z kategorią B+E. Uprawnia ona do kierowania zespołem pojazdów, czyli samochód osobowy z DMC do 3,5t + przyczepa, której rzeczywista masa całkowita nie przekracza rzeczywistej masy całkowitej pojazdu. W teorii, kategoria B+E umożliwia jazdę zestawem o masie 7000kg. Istotną kwestią o której należy wiedzieć, to rzeczywista masa całkowita przyczepy samochodowej w żadnym wypadku nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego. Przyczepy ciężkie, to wszelkiego rodzaju lawety, przyczepy budowlane, przyczepy platformowe. Zazwyczaj, najłatwiej rozróżnić przyczepy ciężkie od lekkich po ich gabarytach. Przyczepy ciężkie są przeznaczone do transportu sprzętu i maszyn budowlanych oraz do transportu dużych kasetonów, bilbordów i bannerów – w przypadku przyczep platformowych.
ViaTOLL – co to jest i jakich pojazdów dotyczy?
Ten fragment polecamy wszystkim osobom, które kierują pojazdami lub zespołem pojazdów z DMC powyżej 3,5t. ViaTOLL, to nic innego, jak elektroniczny system poboru opłat drogowych w Polsce. Zgodnie z rozporządzeniem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad opłaty dotyczą kursowania po wybranych drogach krajowych, ekspresowych i autostradach. Właściciele pojazdów z DMC powyżej 3,5t zobowiązani są do zawarcia umowy z ViaTOLL i zainstalowania w swoim pojeździe urządzenia viaBOX. Istotną kwestią, o której powinien pamiętać każdy podróżujący z przyczepą/naczepą powyżej 3,5t, to sprawdzenie, czy łączna dopuszczalna masa całego zestawu nie przekracza 12 ton. To ważne, ponieważ powyżej 12t są naliczane inne opłaty. Urządzenie działa w bardzo prosty sposób na zasadzie krótkich dźwięków. 1 dźwięk informuje kierowcę o pobraniu opłat, i o dozwolonym przejeździe. 2 dźwięki sygnalizują, że opłata również została pobrana i można jechać, ale należy doładować swój stan konta. 4 dźwięki lub brak dźwięku ostrzegają, że opłaty nie pobrano i, że należy się skontaktować z Punktem Obsługi Klienta lub Dystrybucji. Co się dzieje w sytuacji, kiedy opłata nie zostanie uiszczona? W takich sytuacjach, zgodnie z obowiązującymi przepisami kierowca będzie zobowiązany do zapłaty w kwocie od 250zł do 1500zł. Cena zależy od DMC zestawu pojazdów. Oczywiście od chwili otrzymania wezwania do uiszczenia opłaty, każdy kierowca ma prawo w ciągu 14 dni do odwołania.
Jeśli zastanawiasz się nad doborem odpowiedniej przyczepki samochodowej, zachęcamy do zapoznania się z dostępnymi ofertami przyczep lekkich. Będzie to nie tylko wygodniejsze rozwiązanie, bo nie trzeba wyrabiać dodatkowej kat. B+E, to jeszcze zaoszczędzisz swoje pieniądze. Przekrój przyczep lekkich jest tak duży, że bez problemu wybierzesz taki rodzaj, który spełni Twoje oczekiwania. Są przyczepki lekkie towarowe, przyczepki lekkie bagażowe, motocyklowe, czy zwykłe przyczepki uniwersalne. Dodatkowo, niektóre modele przyczep lekkich posiadają uchylny dyszel, który umożliwia postawienie jej na tylnej burcie i odstawienie jej w wybrane miejsce. Przy przyczepach ciężkich nie byłoby takiej możliwości i zawsze zajmowałyby dużo miejsca. Jeżeli poszukujesz przyczepy do transportu mebli, sprzętu AGD, RTV, drewna, mniejszych części na budowę, to przyczepa lekka będzie doskonałym wyborem.